Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsKweek(verslag) van growkit Golden Teacher

Kweek(verslag) van growkit Golden Teacher

14 antwoorden
6 weergaven
18-5-2026
T
The StudentLid
01-01-2024, 00:00
#1
Hallo Allen!

Na alle mooie verhalen die ik gelezen heb op dit forum wilde ik toch maar eens zelf starten met het maken van een topic. Daarvoor neem ik natuurlijk wel iets gerelateerd aan dit forum mee, namelijk mijn eerste kweek van mijn Psilocybe Cubensis Golden Teacher.

Nadat ik na een beetje experimenteren voor het eerst paddo's had gedaan, was ik meteen enthousiast! Prachtige avond gehad en heb uiteindelijk besloten een growkit aan te schaffen. Na wat rond speuren ben ik bij de GT aangekomen..

Nadat de growkit aan was gekomen, heb ik deze eerst 6½ uur laten weken. In de handleiding van de website waar ik de kit vandaan heb, staat dat 2-4 uur al voldoende is en anderen geven aan dat 12 uur the way to go is, maar ik heb een beetje de tussenweg genomen. Na het weken heb ik al het water goed weg laten lopen uit de kit. Hierna heb ik de kit in de bijgeleverde filterzak gezet, in de zak een bodempje water gedaan en deze dichtgedaan.

Aangezien duidelijk wordt gemaakt in alle handleidingen en op verschillende fora dat een juiste en stabiele temperatuur belangrijk is, heb ik wat huis en tuin kluswerk gedaan. Hieronder is dat te zien:



De set staat bovenop een dimbare 35W lamp met een stuk karton erboven, die een blad vormt waar mijn kit op staat. Ik heb een thermometer in de zak gedaan die de watertemperatuur aangeeft en deze blijft steady op 27-29 graden hangen. Het water zelf raak nog maar net de rand van het bakje, zodat het water niet direct het bakje opwarmt, maar eerder de lucht eromheen.

Omdat de aquarium thermometer alleen de temperatuur van het water aangeeft, heb ik ook een thermo-/hygrometer, te zien op onderstaande foto (de temp. en luchtvochtigheid zijn hier wat lager aangezien ik de kweekzak even geopend had voor wat frisse lucht en 'n fotootje):



Het bakje zelf zal tussen deze twee temperaturen in liggen, dus schat zo'n 24 graden.
Na 14 dagen begon er wat te groeien!



deze foto heb ik vanochtend genomen en er zijn nu alweer meer pinns te zien.

Nu er eindelijk iets begint te groeien, heb ik nog een paar vraagjes, vooral voor als ik met de volgende flush ga beginnen:
-Kan iemand mij vertellen waarom vooral aan de zijkant van het geheel de paddo's opkomen? heeft dit met de lichtinval op het bakje te maken? of is het daar iets warmer? als ik bij de volgende flush bijv. een lampje op het midden schijn, komt daar dan meer?

-Moet ik de zak nu wat vaker open doen om frisse lucht in de zak te laten?

-Op een van de foto's is duidelijk een rand te zien tussen de bak en het substraat, iemand enig idee waardoor? Moet ik bij de volgende flush proberen het substraat wat meer tegen de rand de duwen, om zo te voorkomen dat daar paddo's gaan groeien (er komen er een aantal aan de zijkant, ondanks alufolie)?

-Ik zie niet veel wit op de bodem, terwijl vaak wordt gezegd wat er duidelijk witte 'draden' te zien zijn als de paddo's gaan groeien. is dit alsnog prima?

Alvast bedankt voor enige reacties en antwoorden op m'n vraagjes. Als jullie nog tips hebben ben ik daar altijd voor in!


-The Student :beer:-
P
PepTalkLid
01-01-2024, 00:00
#2
The Student zei:
Nu er eindelijk iets begint te groeien, heb ik nog een paar vraagjes, vooral voor als ik met de volgende flush ga beginnen:
-Kan iemand mij vertellen waarom vooral aan de zijkant van het geheel de paddo's opkomen? heeft dit met de lichtinval op het bakje te maken? of is het daar iets warmer? als ik bij de volgende flush bijv. een lampje op het midden schijn, komt daar dan meer?

-Moet ik de zak nu wat vaker open doen om frisse lucht in de zak te laten?

-Op een van de foto's is duidelijk een rand te zien tussen de bak en het substraat, iemand enig idee waardoor? Moet ik bij de volgende flush proberen het substraat wat meer tegen de rand de duwen, om zo te voorkomen dat daar paddo's gaan groeien (er komen er een aantal aan de zijkant, ondanks alufolie)?

-Ik zie niet veel wit op de bodem, terwijl vaak wordt gezegd wat er duidelijk witte 'draden' te zien zijn als de paddo's gaan groeien. is dit alsnog prima?

Alvast bedankt voor enige reacties en antwoorden op m'n vraagjes. Als jullie nog tips hebben ben ik daar altijd voor in!


-The Student :beer:-
Klik om te vergroten...

Super net verslag!

Aan de zijkant gaan er inderdaad door de lichtinval ook daar paddo's groeien. De kit aan de zijkanten goed inwikkelen (dus net over het randje heen) in aluminiumfolie zal dit sterk verminderen. Maar dat is inderdaad voor een volgende flush. Ik zou er geen extra lamp opzetten.
Er blijft natuurlijk altijd licht in die spleet vallen, zou dit persoonlijk niet terug gaan duwen.
Zolang die paddo's naar boven groeien en oogstbaar zijn (zo ziet het er op de foto's wel uit) lijkt me het niet zo'n probleem.

Je kunt af en toe luchten. Sommige zeggen dat het minimaal 1 keer per dag moet, andere juist helemaal niet ivm. besmetting.

Je ziet toch dat witte pluizige spul? Als je dat van dichtbij bekijkt zie je dat dit (net als bijv. spinnewebben) hele dunne draadjes zijn. De hoeveelheid hiervan is echter niet percé een indicator van de grootte van de oogst.

Succes met je grow!
T
The StudentLid
01-01-2024, 00:00
#3
Bedankt voor de antwoorden, PepTalk!

Heb net weer ff een foto gemaakt:



De Paddo's aan de zijkant van de kit groeien aardig! in de spleet tussen het plastic en het substraat groeien en nu al wat meer, maar verder zijn in het midden van de kit totaal geen pinns te zien( ? :confused: ? )

De kit zelf staat dus op een kleine verhoging, waardoor vooral het water dat in de filterzak staat verwarmd wordt, en indirect door het water de kit. Ik denk dat de kit hierdoor meer aan de zijkanten verwarmd wordt en niet in het midden. Zou dat de oorzaak kunnen zijn van de vruchtlichamen aan de randen?

Ik ben verder niet geheel ontevreden, ben benieuwd hoe groot de nu groeiende shrooms gaan worden! Linksonder groeit zelf een hele kleine tegen de doos aan ipv op het substraat :grin:,

-The Student :beer: -
P
PepTalkLid
01-01-2024, 00:00
#4
Als jij het idee hebt dat het aan die randen echt significant dichter bij de ideale temperatuur komt dan kan dat wel van invloed zijn ja. Zeker omdat daar het substraat wat losser zit en dus makkelijker opwarmt.
T
The StudentLid
01-01-2024, 00:00
#5
Hallo!

Ik heb toch wel een dringende vraag! ik heb vanochtend op een van de groeiende paddo's een groene plek ontdekt!? moet ik die eruit snijden en hopen op het beste, dat mijn kit nog niet is beschimmeld? Zou het kunnen dat er wat veel condenswater van de filterzak op de paddo is gekomen en daardoor gaat schimmelen :( ?

Verder geen groene plekken te zien, kit ruikt eigenlijk ook niet vies...


(afbeelding openen in nieuw tabblad)

aub tips!
T
The StudentLid
01-01-2024, 00:00
#6
PepTalk zei:
Groene plekken is eigenlijk altijd contaminatie.

Probeer het er goed uit te snijden, als het een grote plek is gewoon de gehele paddenstoel verwijderen. Let op dat je dit voorzichtig doet, om verdere besmetting in te perken.

De plek op de foto is te onduidelijk om zekerheid te kunnen geven.
Klik om te vergroten...

Dank voor het snelle antwoord.

Ik heb mijn eerste flush opgegeven, aangezien de shrooms toch al een dag niet groter waren geworden onder dezelfde omstandigheden..

Hieronder staan een aantal foto's. Te zien is dat de shrooms deels een grijs/groene kleur hebben en geheel gespleten zijn (ik heb een aantal goede eruit gehaald). Ook is er een heel dun groen randje te zien onder de hoed. Als ik het groene eraf haal, is de rest dan nog te nuttigen? (Ik heb gelezen dat het beter niet genuttigd kan worden...)

Totaal heb ik er 17g uitgehaald :(

foto's:
http://www.anony.ws/i/2013/03/21/ZORmp.jpg
http://www.anony.ws/i/2013/03/21/7i0Wm.jpg
http://www.anony.ws/i/2013/03/21/epl5t.jpg

Ik hoop dat ik het beter doe met de volgende flush, dat er geen contaminatie te bekennen is.
P
PepTalkLid
01-01-2024, 00:00
#7
Er bestaat een kans dat de ongewilde schimmel ook de volgende flush terug komen.

De paddenstoelen met zichtbare schimmel zijn beter niet te eten nee.
De meeste schimmels infecteren het substraat vanauit binnen. Het groene wat je ziet (de schimmel zelf is wit) zijn de sporen.
P
Pietje PaddoLid
01-01-2024, 00:00
#8
leuk topic! Misschien dat ik ook een keer wat ga schrijven over mijn huidige McKenaii kweekset.

Over je contaminatie, super jammer... Maar ik heb het idee dat je 'te hard' probeert als je begrijpt wat ik bedoel. Een paar tips die het misschien in de toekomst kunnen voorkomen:

- Cubensis soorten (zoals de Golden Teacher) groeien volgensmij optimaal bij 23 graden C. Een verhoging van de temperatuur (28 graden!?) kan volgens de een misschien zorgen dat ze optimaler groeien, maar ik denk dat het vooral de kans op contaminatie verhoogt (optimalere temperatuur)
- Is jou luchtvochtigheid niet ook ontzettend hoog? Ik weet niet of het heel veel kwaad kan, maar ik denk dat ook dat (verkeerde) schimmelvorming kan stimuleren. Je zet bijna je hele bak onder water? Dat heb ik nog nooit gedaan..

Zoals eerder gezegd kan aluminiumfolie ervoor zorgen dat je paddo's niet naar de zijkant groeien, op die manier heb ik ook een enkele keer mijn kit verpest omdat ik een klein paddo'tje was vergeten te plukken en die is gaan schimmelen.

Als ik jou was zou ik minder hard proberen: lamp, alle condities, etc. is niet echt ergens voor nodig volgensmij. Ik heb al meerdere kweeksets gehad (ook Golden Teacher) en heb er nooit veel moeite aan gedaan: Temperatuur schommelt altijd tussen de 21 en 23 graden hier, gewoon weg van de verwarming en direct zonlicht op een plankje en elke dag een beetje water erin spuiten met de plantenspuit (maar niet de hele bak onder water!). Heb nu m'n kit nog geen week binnen en de kopjes zijn alweer zichtbaar, ben benieuwd hoe deze gaat worden! Heb altijd 300g+ geoogst per kit, dus volgensmij werkt dat prima.

Ohja, nog een laatste tip: voorkom ademen in de kit. Heb wel eens gehoord dat dat ook sneller verkeerde bacteriën en schimmels binnenlaat waardoor het sneller fout gaat. En.. werk met handschoenen! Altijd als ik iets aanraak zorg ik voor handschoenen...

Succes ermee!
P
PepTalkLid
01-01-2024, 00:00
#9
Die 27-29 graden is de temperatuur van het water onder in de bak. Het water staat niet in direct contact met de bak maar zorgt alleen voor een constante temp. (correct me if i'm wrong thestudent)

Verder kun je inderdaad het best niet veel hoger gaan dan 22-23, de LV gaat niet snel te hoog. Mocht dit wel zijn, dan is dit snel te zien aan de kit. De paddenstoelen kunnen dan stagneren en het mycelium(of andere ongewilde schimmel?) kruipt langs de steeltjes omhoog wat erg pluizige stelen oplevert.

Ik moet zeggen dat ik er ook een aantal gehad heb, maar sommige met veel moeite 0 resultaat en zoals jij al zegt bij sommige waar ik niets aan deed schoten ze als 'paddenstoelen' uit de grond.

Echter, over het algemeen had ik toch echt betere resultaten wanneer ik de temp. en LV gemeten had en de omstandigheden dus meer gecontroleerd.
Door teveel je best te doen verkloot je iets niet snel hoor.

TheStudent? Hoe zit het op het moment? Je vorige oogst opgeknabbeld?
P
Pietje PaddoLid
01-01-2024, 00:00
#10
ah oke bedankt voor die informatie!

Nog een klein vraagje, kan nergens op internet een eenduidig antwoord vinden... Als ik straks ga oogsten (dag of 3), hoe lang zou ik de paddo's maximaal vers kunnen bewaren in een afgesloten zak/bak in de koelkast?
Ik hoor verschillende tijden, van 2/3 dagen t/m 2 weken. Het komt erg slecht uit met mijn tentamens maar ik wil graag weer een keer trippen op verse paddo's. Daarom moet ik even afwegen of ik ze lang genoeg kan bewaren en dan gebruiken (na de tentamens), of dat ik deze batch droog en wacht op mijn 2e flush om vers te gebruiken..

enig idee, iemand?
P
PepTalkLid
01-01-2024, 00:00
#11
Hangt wel van verschillende factoren af..
Hoe luchtdicht is het verpakt? Hoe vochtig is het in je koelkast? Hoe koud is het in de koelkast? Wat is de staat van de paddenstoelen als ze geoogst worden?

Wanneer je hier overal een gemiddelde of modale waarde van pakt komt je inderdaad uit op 2dagen tot 2 weken.. Ga uit van een week. Na deze week worden ze slap, snotterig en uiteindelijk bederven ze. De werkzamestoffen zullen (actief) aanwezig blijven, maar kans op het binnenkrijgen van ziektekiemen vergroot.

Wanneer je ze lang wilt bewaren en toch het 'verse' wilt houden, kun je er ook voor kiezen ze in de vriezer te gooien.
Wanneer je ze ontdooit zal het een grote snot smurrie worden, maar de smaak is die van verse paddenstoelen enkel de structuur mist dan. Wanneer je ze wilt verwerken in voedsel of thee vind ik dit de meest ideale manier.
P
Pietje PaddoLid
01-01-2024, 00:00
#12
thanks voor de informatie! Aangezien we pas over meer dan een week gaan trippen en ik vandaag echt moest oogsten heb ik ze maar te drogen gelegd. Hopelijk kunnen we de volgende flush vers doen.

Ik heb er +- 200g vanaf gehaald, echt belachelijk veel (naar mijn idee dan, zeker een record voor mij). Ik heb wel nog 2 vragen:

-ik had letterlijk 100den kleine paddestoeltjes. Ik zou best eens willen experimenteren om die gewoon door te laten groeien, dat zou toch moeten kunnen? Alleen de grote eruit halen, niet onder water zetten en gewoon door laten groeien? Wat zijn redenen om dat niet te doen? (ik heb ze wel weggehaald, maar wat een takkekarwei).
-halen jullie direct de onderkant-steeltjes (stukjes met voedingsbodem erop zegmaar) eraf, of doen jullie dat pas na het drogen? wat zou daar het voor/nadeel van zijn?

Overigens had ik zelfs een paddo of 2 die helemaal naar de bodem groeiden (ondanks alu-folie). Die kon ik niet wegkrijgen, dan zou ik het hele mycelium slopen ben ik bang. Ik vrees nu wel dat mn set gaat contamineren vanwege die paddo's. Wat zouden jullie oplossingen zijn in zo'n geval?

Misschien beetje topic hijack, maar ik kan nog geen eigen topic maken dus toch graag antwoord hierop (aangezien TS toch geen tekenen van leven meer vertoont in dit topic :P).
T
The StudentLid
01-01-2024, 00:00
#13
Hallo Allen!

Leuk dat jullie even zijn doorgegaan op dit topic, nog bedankt voor de tips!
Zelf geen ervaring met het vers houden van paddo's, maar heb begrepen dat een aantal (2-4) dagen bewaren in een luchtdicht doosje in de koelkast geen kwaad kan.

Verder op het originele topic :P :

Ik heb het kitje de deur uit gedaan, deze was uiteindelijk toch gaan schimmelen :(
Ik denk dat ik inderdaad teveel moeite deed en te ongeduldig was. Aangezien ik een groot raamoppervlak op mijn kamer heb, is het 's avonds koud (+-20 graden, zelfs met verwarming open) en door de zon in de ochtend alweer 26 graden! vandaar dat ik probeerde de T constant te houden bij de growkit.

Maar nu het alweer wat warmer is buiten hoef ik de verwarming niet meer aan te knallen, dus ga binnenkort weer een poging ondernemen (dan wel met de PF-Tek). Ook al is de eerste poging mislukt, ik ben er een stuk wijzer van geworden en vind het 'tuinieren' ook erg grappig om te doen (heb een klein terrarium aangeschaft :grin: ).

Zal wanneer ik eraan ga beginnen weer een mooi topic aanmaken!

Als jullie nog tips hebben (ja, ik ga zo hygiënisch mogelijk werken :rolleyes:) dan sta ik daar zeker voor open!

Later

The Student :beer:
T
The StudentLid
01-01-2024, 00:00
#14
Pietje Paddo zei:
Ik heb er +- 200g vanaf gehaald
Klik om te vergroten...
Zeer mooi!

Pietje Paddo zei:
-ik had letterlijk 100den kleine paddestoeltjes. Ik zou best eens willen experimenteren om die gewoon door te laten groeien, dat zou toch moeten kunnen? Alleen de grote eruit halen, niet onder water zetten en gewoon door laten groeien? Wat zijn redenen om dat niet te doen? (ik heb ze wel weggehaald, maar wat een takkekarwei).
Klik om te vergroten...
Ik heb op een aantal fora gelezen dat mensen die kweken zelfs aanraden om de volgroeide (dus waar het vlies onder de hoed van openscheurt) eruit te halen en de nog niet rijpe shrooms nog even te laten zitten. Een nadeel is dan wel dat je de growkit meerdere keren achter elkaar blootstelt aan kans op contaminatie. Het kan daarnaast ook zijn dat een groot deel van de kleine paddestoeltjes aborts zijn en niet meer verder groeien. Verder geen idee of deze gevoeliger zijn voor foute schimmels.
Pietje Paddo zei:
-halen jullie direct de onderkant-steeltjes (stukjes met voedingsbodem erop zegmaar) eraf, of doen jullie dat pas na het drogen? wat zou daar het voor/nadeel van zijn?
Klik om te vergroten...
Na het drogen is het wat lastiger om die stukjes eraf te krijgen (ik heb het met de kleine flush die ik had geprobeerd na het drogen, maar ging moeizaam). Misschien proberen bij je 2e flush het bij de verse shrooms eraf te halen en je 1e flush te drogen en erna schoon te maken.

Pietje Paddo zei:
Overigens had ik zelfs een paddo of 2 die helemaal naar de bodem groeiden (ondanks alu-folie). Die kon ik niet wegkrijgen, dan zou ik het hele mycelium slopen ben ik bang. Ik vrees nu wel dat mn set gaat contamineren vanwege die paddo's. Wat zouden jullie oplossingen zijn in zo'n geval?
Klik om te vergroten...
Dunno :P

succes!

The Student :beer:
P
PepTalkLid
01-01-2024, 00:00
#15
Groene plekken is eigenlijk altijd contaminatie.

Probeer het er goed uit te snijden, als het een grote plek is gewoon de gehele paddenstoel verwijderen. Let op dat je dit voorzichtig doet, om verdere besmetting in te perken.

De plek op de foto is te onduidelijk om zekerheid te kunnen geven.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."