Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsDe paddo-vochtigheidsdiscussies myceliumbox

De paddo-vochtigheidsdiscussies myceliumbox

3 antwoorden
3 weergaven
18-5-2026
E
EntheogenixLid
01-01-2024, 00:00
#1
Aangenaam allemaal, er heeft zich een nieuwe (ontzettende) psychedelica-enthousiasteling bij jullie aangesloten!

Ik heb een vraag mbt het bevochtigen van mijn nieuwe (en eerste) growkiit (1200cc myceliumbox 'Psilocybe Cubenensis Cambodian'), want na verschillende fora doorgespit te hebben kom ik toch nog steeds niet tot een overtuigend (voor mijzelf) goed onderbouwde antwoorden. Ik denk dat dit vraagstuk voor iedere beginnend paddestoelkweker wel geldt.

Ik heb twijfels omtrent de volgende discussies:
- Hoe moet het mycelium bevochtigd worden? Kan het, in nevelvorm, nou wel of niet direct op het mycelium zou ik tegen de zak moeten bevochtigen? Misschien is de 2cm-water-techniek beter, aangezien je een gegarandeerde 100% luchtvochtigheid hebt en je het mycelium sowieso niet in direct contact laat komen met het water?

- Hoe vaak zou het moeten gebeuren? Op de handleiding wordt me verteld dat dit standaard om de dag zou moeten gebeuren. Ik vind het persoonlijk niet fijn om zomaar een standaard richtlijn uit de handleiding te volgen aangezien de individuele variabelen (temp.) per kweker verschillen. Zou het super vinden als ik dit zelf zou kunnen controleren op basis van observatie. In mijn geval is het zo dat er onder mijn box een warmtematje ligt die de temperatuur op 23 graden houdt.

Kortom is dit een tread waarin ik hoop door middel van jullie ervaringsdeskundigheid duidelijkheid in dit essentiële onderwerp te verschaffen en ik hoop dat het de kwekers in spe het na mij ook helpt (vandaar de duidelijke titel)!

Ik ga voor jullie (en mijzelf natuurlijk) het groeiproces vastleggen in de vorm van een kweekverslag met foto's!

Gr,

Entheogenix
j
jamLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ik soakte gewoon de set en deed daarna een bodempje water in de kweekset, en de luchtvochtigheid was altijd goed. Het was wel zo'n zak met een luchtfilter, maar de meeste nieuwere sets hebben er zo een. Je moet het gewoon 1keer vullen met water en als je dan oogst en voor de volgende flush gaat doe je er nieuw water in. :wave:
E
EntheogenixLid
01-01-2024, 00:00
#3
hey Jam,

Ben je niet bang oor contaminatie dan? Ik heb ergens gelezen dat dit ook voorkomen kan worden door zee te bewateren met een lichte oplossing met waterstofperoxide? Lijkt me persoonlijk niks om chemicalien over mn stoeltjes te sprayen maar okay... Op het moment ben ik dus nog met de plantenspuit in de weer. :smoke:
j
jamLid
01-01-2024, 00:00
#4
Nee ik ontsmette mijn handen altijd heel goed en ze zijn nooit gecontamineerd geraakt. Maar ik deed ook geen water op de kit behalve bij het soaken dan, dan vulde ik de kit 12uur met water en het deksel erop. Dan deed ik in de zak een bodempje water en dan zette ik daar het gesoakte kitje in. En als de temperatuur dan goed is zie je altijd veel condens en groeien de stoeltjes heel snel

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."