#1
Beste Forumers,
Na paddo's gekweekt te hebben met een growkitje wil ik het graag iets uitgebreider aan gaan pakken. Ik heb op verschillende sites gezocht naar manieren om een kweekkamer te maken maar ik ben er toch niet helemaal uit wat de beste is.
De eerste optie die ik overweeg ziet er als volgt uit:
Dit wordt veel beschreven op shroomery. Men neemt een grote plastic bak met een laag water erin. in het water komt een aquariumverwarmer met een thermostaat en een difuseerblokje aangesloten op een luchtpomp dat voor circulatie van het water moet zorgen. Vervolgens komt er een kleinere bak in het water liggen. Hierin komt een laag vermulciet waarop de cakes geplaatst kunnen worden. het geheel wordt afgesloten met een deksel (over de grootste bak). Bij deze optie maak ik me vooral zorgen over mogelijke contaminatie. Is dat warme water wat verdampt en voor de luchtvochtigheid zorgt niet een broedplek voor bacteriën en schimmels etc?
De tweede optie is iets simpeler:
Men neemt 2 stapelbare bakken van gelijke grote. In de onderste bak komt een laag water met een aquariumverwarmer. De tweede bak komt hier bovenop. De naad tussen de twee bakken wordt luchtdicht afgesloten. in de bovenste bak komt vermuliciet waar de cakes op kunnen staan. Op de bovenste bak komt een deksel. Deze optie lijkt mij een stuk minder besmettingsgevoelig. De luchtvochtigheid zal ik zelf moeten doen door met een plantenspuit te bevochtigen.
Heeft iemand hier ervaring mee? welke optie is beter? of kan ik het beter helemaal anders aanpakken? Zijn er dingen die ik fout doe of over het hoofd zie?
Zoveel vragen... Alvast bedankt voor eventuele antwoorden.
TytoGJ
Na paddo's gekweekt te hebben met een growkitje wil ik het graag iets uitgebreider aan gaan pakken. Ik heb op verschillende sites gezocht naar manieren om een kweekkamer te maken maar ik ben er toch niet helemaal uit wat de beste is.
De eerste optie die ik overweeg ziet er als volgt uit:
Dit wordt veel beschreven op shroomery. Men neemt een grote plastic bak met een laag water erin. in het water komt een aquariumverwarmer met een thermostaat en een difuseerblokje aangesloten op een luchtpomp dat voor circulatie van het water moet zorgen. Vervolgens komt er een kleinere bak in het water liggen. Hierin komt een laag vermulciet waarop de cakes geplaatst kunnen worden. het geheel wordt afgesloten met een deksel (over de grootste bak). Bij deze optie maak ik me vooral zorgen over mogelijke contaminatie. Is dat warme water wat verdampt en voor de luchtvochtigheid zorgt niet een broedplek voor bacteriën en schimmels etc?
De tweede optie is iets simpeler:
Men neemt 2 stapelbare bakken van gelijke grote. In de onderste bak komt een laag water met een aquariumverwarmer. De tweede bak komt hier bovenop. De naad tussen de twee bakken wordt luchtdicht afgesloten. in de bovenste bak komt vermuliciet waar de cakes op kunnen staan. Op de bovenste bak komt een deksel. Deze optie lijkt mij een stuk minder besmettingsgevoelig. De luchtvochtigheid zal ik zelf moeten doen door met een plantenspuit te bevochtigen.
Heeft iemand hier ervaring mee? welke optie is beter? of kan ik het beter helemaal anders aanpakken? Zijn er dingen die ik fout doe of over het hoofd zie?
Zoveel vragen... Alvast bedankt voor eventuele antwoorden.
TytoGJ
