Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsDrugsgebruik onder jongeren

Drugsgebruik onder jongeren

3 antwoorden
3 weergaven
18-5-2026
P
PebblesLid
01-01-2024, 00:00
#1
Hai allemaal,

Ik lees hier op het forum wel vaker dat jongeren van -18 drugs gebruiken.
Ik vraag mezelf dan een paar dingen af waar ik dan heel benieuwd naar ben. Voor iedereen is het natuurlijk persoonlijk, ander en een eigen mening. Dat moeten we ook accepteren en ik hoop dat we met dit topic dat ook kunnen doen.
Ik ben benieuwd hoe de jongeren dit ervaren en de ouderen.

Antwoordden:
1.1 = voor de jongeren
1.2 = voor de ouderen

1.1 Wat vind jij van het gebruik van drugs?
1.2 Wat is jouw mening van het drugsgebruik onder jongeren?

2.1 Zijn er grenzen met het gebruik van drugs? Of ga je door totdat je niet meer kan?
2.1 Wat is jouw mening of jongeren zich grenzen kan realiseren met het gebruik van drugs?

3.1 Wat is de aanleiding dat je drugs gebruikt?
3.2 Wat is jouw mening dat jongeren vaker drugs gebruiken?

4.1 Hoe ervaar je drugs? Wil je het blijven gebruiken, blijft het bij één keer, gebruik je het met mate?
4.2 Wat is jouw mening over het aantal keer wat jongeren gebruiken? Wat is de grens?

5.1 Denk jij dat je genoeg weet over drugs, of de drugs wat je gebruikt/uitprobeert, de gevaren ervan etc. (hersenen/beschadigingen etc.)?
5.2 Wat is jouw mening over de hoeveelheid voorlichtingen die worden gegeven voor jongeren over drugs?

Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden!
m
mrflameLid
01-01-2024, 00:00
#2
Dit moet eigenlijk onder het kopje: 'Medewerking gevraagd.' :wink:

Maar alsnog bij deze:

Ik ben trouwens 20, dus moet eigenlijk alleen de tweede vragen beantwoorden, maar vond het ook interessant om ze allebei te beantwoorden.


1.1 Wat vind jij van het gebruik van drugs?
1.2 Wat is jouw mening van het drugsgebruik onder jongeren?

Antwoord:
1.1 Ik vind het eigenlijk redelijk normaal. Al jaren gebruiken mensen drugs om verschillende redenen. Zo gebruikten verschillende etnische stammen 'drugs' om in contact te komen met hogere machten en/of om nieuwe inzichten te creëren. Ik vind dat het iets is wat bij je opvoeding kan horen, het moet alleen niet de spui gaten uit lopen.
1.2 Als ik om mij heen kijk ben ik van mening dat dit allemaal nog wel mee valt. Er zijn natuurlijk wel wat uitzonderingen, maar over het algemeen valt het mee. Ik denk dat drankgebruik op dit moment een groter probleem is dan ander drugsgebruik. Liever een jointje waarvan hij/zij hooguit in slaap kan vallen, dan vechtend en kotsend van de drank.

2.1 Zijn er grenzen met het gebruik van drugs? Of ga je door totdat je niet meer kan?
2.2 Wat is jouw mening of jongeren zich grenzen kan realiseren met het gebruik van drugs?

Antwoord:
2.1 Ik heb zeker een grens bij drugsgebruik. De eerste keren dat ik experimenteer met een nieuwe drugs soort, neem ik meestal veel minder dan de 'aanbevolen' beginners hoeveelheid. Hierdoor weet ik hoe het geestelijk en lichamelijk aanvoelt en kan ik later meer nemen.
Wel heb ik een aantal keren de grens overschreden, maar niet zo erg dat het dodelijk had kunnen zijn. (lees: 3 XTC pillen van +/- 100 gram).
2.2 Dat kunnen sommige jongeren zeker en sommige zeker niet. Het valt mij op dat veel jongeren die opgegroeid zijn met een streng verbod op enig drugsgebruik, zich (bijna) niet laten inlezen. Ze komen plotseling in aanmerking met drugs en gebruiken dan veel te veel, omdat ze de grenzen niet kennen. Mijn ouders lieten altijd aan mij de keus, hierdoor was het geen taboe thuis en kon ik dus makkelijk dingen vragen of zelf opzoeken.

3.1 Wat is de aanleiding dat je drugs gebruikt?
3.2 Wat is jouw mening dat jongeren vaker drugs gebruiken?

Antwoord:
3.1 Ik was nooit echt geïnteresseerd in roken. Blowen vond ik wat saai. Wel allebei gedaan, omdat mijn vrienden dat ook deden. Ben ik er snel weer mee gestopt. Later had ik mijzelf beloofd geen harddrugs te gebruiken. En later had ik mijzelf beloofd geen harddrugs te gebruiken tot mijn 18e. Toen kwamen plotseling Speed en XTC om de hoek kijken en de symptomen stonden mij wel erg aan. Dus vanuit daar is het verder gegroeid.
3.2 Is dit zo? Hoe bedoel je deze vraag? Vaker dan wat? Dan 20 jaar geleden, vaker achter elkaar, vaker dan onze ouders?

4.1 Hoe ervaar je drugs? Wil je het blijven gebruiken, blijft het bij één keer, gebruik je het met mate?
4.2 Wat is jouw mening over het aantal keer wat jongeren gebruiken? Wat is de grens?

Antwoord:
4.1 Dit is echt heel erg verschillend per drugs soort. Drugs zoals LSD wil je proberen en misschien over een half jaar weer. XTC wordt al wat moeilijker, zeker als je het een periode (te) vaak hebt gebruikt. Ik gebruik drugs in zijn algemeenheid wel iets te veel, maar omdat het veelal verschillende soorten zijn, raak ik minder snel verslaafd.
4.2 Ik merkte bij mezelf en een paar mensen om mij heen, dat ze te vaak een bepaalde drugs gebruikten. Vooral omdat er werd gedacht dat een feestje alleen nog maar leuk kon zijn met drugs op. De grens is per soort ook weer verschillend. Eigenlijk moet je telkens minimaal 3 maanden pauze nemen. Dus 4 drugs soorten per jaar, dan houd je het nog een beetje uniek.

5.1 Denk jij dat je genoeg weet over drugs, of de drugs wat je gebruikt/uitprobeert, de gevaren ervan etc. (hersenen/beschadigingen etc.)?
5.2 Wat is jouw mening over de hoeveelheid voorlichtingen die worden gegeven voor jongeren over drugs?

Antwoord:
5.1 Ik weet inmiddels redelijk wat over drugs. Alleen omdat mijn lichaam om een of andere reden goed kan tegen vrijwel elke drug (geen dip, bijwerkingen enz.), voel ik de dark side niet. Hierdoor denk ik dat het allemaal wel mee valt. Terwijl dit net zo goed helemaal niet waar hoeft te zijn.
5.2 Te weinig. Het is dat ik er redelijk in geïnteresseerd was, anders had ik ook zeker te weinig geweten. We worden daarnaast ook bijna alleen maar bang gemaakt, dit kan er ook voor zorgen dat het juist weer interessant wordt.

Veel succes er mee :wink:
C
Cosmic ControlerLid
01-01-2024, 00:00
#3
ik vond het wel toepasselijk om alle vragen te beantwoorden dus dat heb ik gedaan.

1.1 Wat vind jij van het gebruik van drugs?
een simpele vraag en tog zo moeilijk om te beantwoorden. zelf vind ik het wel acceptabel maar zeker niet normaal.

1.2 Wat is jouw mening van het drugsgebruik onder jongeren?
de 10 / 13 die bijvoorbeeld roken kan ik wel schieten. altijd komt er een groepje uit de bus als ik instap van die leeftijd die meteen sigaretten opsteken en breed lopen. er is zelf ooit een mannetje van 12 naar mij toe gekomen of ik een fles jonge jenever wou halen voor hem wat ik natuurlijk meteen gedaan heb (grapje). word later echt kut volk. en tog geef ik de ouders de schuld. een goede opvoeding is tegenwoordig schaars.


2.1 Zijn er grenzen met het gebruik van drugs? Of ga je door totdat je niet meer kan?
natuurlijk zijn er grenzen. als we het over de drugs zelf hebben zijn mijn grenzen: crack, heroine, kristal meth./(vergeet er denk ik nog en paar maar kan er nu niet opkomen)
zelf kan ik goed grenzen stellen waneer ik moet stoppen. behalve met alcohol. in het weekend is het heel normaal voor mij om veel te drinken.

2.1 Wat is jouw mening of jongeren zich grenzen kan realiseren met het gebruik van drugs?
ja. de meesten kunnen goed grenzen stellen. natuurlijk heb je weer buitenbeentjes. als ik bijv. een coke verslaave zie van 16 ,17 kan ik er eerder om lachen dan dat ik me er druk over maak. dit soort mensen staan gewoon zwak in zijn schoennen, en zijn gewoon simpelweg te dom om waard te zijn.

3.1 Wat is de aanleiding dat je drugs gebruikt?
zelf was ik er gewoon nieuwschierig naar wat sommige middelen te bieden hadden. achteraf heb ik er zelf een paar voordelen uit kunnen halen.

3.2 Wat is jouw mening dat jongeren vaker drugs gebruiken?
dat valt volgens mij wel me. ik denk dat het nog goed in de hand word gehouden op dit moment. en anders laat ze maar doen. zo lang het maar verantwoordelijk gebeurt.

4.1 Hoe ervaar je drugs? Wil je het blijven gebruiken, blijft het bij één keer, gebruik je het met mate?
zelf gebruik ik alles met mate, behalve alcohol. in het weekend moet er gdronken worden :beer:
zelf ervaar ik drugs als de beste ervaringen in het leven, en de meest verbazingwekkende. zelf vind ik dat er simpel wel gewoon niks beters is als drug ervaringen. als dat wel zo was gingen we dat andere tog wel doen?

4.2 Wat is jouw mening over het aantal keer wat jongeren gebruiken? Wat is de grens?
zelf kan ik grenzen stellen als het maandelijks of 1 keer in de week is vind ik het prima, dan heb ik het wel over coke , speed (moet je wel 17 zijn of ouder is ook nog heel jong) hoe erg het ook klinkt als je het in de hand kan houden is het acceptabel. trip middelen (MDMA, paddo's enz.) moet minimaal 1 a 2 maanden tussen zitten , af en toe mag je wel cheaten. wiet mag wel meer als 1 keer in de week vind ik.

5.1 Denk jij dat je genoeg weet over drugs, of de drugs wat je gebruikt/uitprobeert, de gevaren ervan etc. (hersenen/beschadigingen etc.)?
over de gevaren en gevolgen weet ik meer dan genoeg. ik zou wel wat meer over de stoffen uit bebaalde middelen willen weten. de basis kennis heb ik zeker wel maar er is nog wel meer om te leren. het schijnt dat wiet alleen al rond de 50 werkzame stoffen heeft. waar niemand geen fuck vanaf weet.

5.2 Wat is jouw mening over de hoeveelheid voorlichtingen die worden gegeven voor jongeren over drugs?
die zijn er wel te weinig. maar heb het dan niet allen over de gevaren en gevolgen. maar ook over de samenstelling en de stoffen en de herkomst enz.

staan meschien een paar fouten in (dislectie) sorry daar voor.
m
mrflameLid
01-01-2024, 00:00
#4
mrflame zei:
Dit moet eigenlijk onder het kopje: 'Medewerking gevraagd.' :wink:

Maar alsnog bij deze:

Ik ben trouwens 20, dus moet eigenlijk alleen de tweede vragen beantwoorden, maar vond het ook interessant om ze allebei te beantwoorden.


1.1 Wat vind jij van het gebruik van drugs?
1.2 Wat is jouw mening van het drugsgebruik onder jongeren?

Antwoord:
1.1 Ik vind het eigenlijk redelijk normaal. Al jaren gebruiken mensen drugs om verschillende redenen. Zo gebruikten verschillende etnische stammen 'drugs' om in contact te komen met hogere machten en/of om nieuwe inzichten te creëren. Ik vind dat het iets is wat bij je opvoeding kan horen, het moet alleen niet de spui gaten uit lopen.
1.2 Als ik om mij heen kijk ben ik van mening dat dit allemaal nog wel mee valt. Er zijn natuurlijk wel wat uitzonderingen, maar over het algemeen valt het mee. Ik denk dat drankgebruik op dit moment een groter probleem is dan ander drugsgebruik. Liever een jointje waarvan hij/zij hooguit in slaap kan vallen, dan vechtend en kotsend van de drank.

2.1 Zijn er grenzen met het gebruik van drugs? Of ga je door totdat je niet meer kan?
2.2 Wat is jouw mening of jongeren zich grenzen kan realiseren met het gebruik van drugs?

Antwoord:
2.1 Ik heb zeker een grens bij drugsgebruik. De eerste keren dat ik experimenteer met een nieuwe drugs soort, neem ik meestal veel minder dan de 'aanbevolen' beginners hoeveelheid. Hierdoor weet ik hoe het geestelijk en lichamelijk aanvoelt en kan ik later meer nemen.
Wel heb ik een aantal keren de grens overschreden, maar niet zo erg dat het dodelijk had kunnen zijn. (lees: 3 XTC pillen van +/- 100 gram). edit: miligram natuurlijk :wink:
2.2 Dat kunnen sommige jongeren zeker en sommige zeker niet. Het valt mij op dat veel jongeren die opgegroeid zijn met een streng verbod op enig drugsgebruik, zich (bijna) niet laten inlezen. Ze komen plotseling in aanmerking met drugs en gebruiken dan veel te veel, omdat ze de grenzen niet kennen. Mijn ouders lieten altijd aan mij de keus, hierdoor was het geen taboe thuis en kon ik dus makkelijk dingen vragen of zelf opzoeken.

3.1 Wat is de aanleiding dat je drugs gebruikt?
3.2 Wat is jouw mening dat jongeren vaker drugs gebruiken?

Antwoord:
3.1 Ik was nooit echt geïnteresseerd in roken. Blowen vond ik wat saai. Wel allebei gedaan, omdat mijn vrienden dat ook deden. Ben ik er snel weer mee gestopt. Later had ik mijzelf beloofd geen harddrugs te gebruiken. En later had ik mijzelf beloofd geen harddrugs te gebruiken tot mijn 18e. Toen kwamen plotseling Speed en XTC om de hoek kijken en de symptomen stonden mij wel erg aan. Dus vanuit daar is het verder gegroeid.
3.2 Is dit zo? Hoe bedoel je deze vraag? Vaker dan wat? Dan 20 jaar geleden, vaker achter elkaar, vaker dan onze ouders?

4.1 Hoe ervaar je drugs? Wil je het blijven gebruiken, blijft het bij één keer, gebruik je het met mate?
4.2 Wat is jouw mening over het aantal keer wat jongeren gebruiken? Wat is de grens?

Antwoord:
4.1 Dit is echt heel erg verschillend per drugs soort. Drugs zoals LSD wil je proberen en misschien over een half jaar weer. XTC wordt al wat moeilijker, zeker als je het een periode (te) vaak hebt gebruikt. Ik gebruik drugs in zijn algemeenheid wel iets te veel, maar omdat het veelal verschillende soorten zijn, raak ik minder snel verslaafd.
4.2 Ik merkte bij mezelf en een paar mensen om mij heen, dat ze te vaak een bepaalde drugs gebruikten. Vooral omdat er werd gedacht dat een feestje alleen nog maar leuk kon zijn met drugs op. De grens is per soort ook weer verschillend. Eigenlijk moet je telkens minimaal 3 maanden pauze nemen. Dus 4 drugs soorten per jaar, dan houd je het nog een beetje uniek.

5.1 Denk jij dat je genoeg weet over drugs, of de drugs wat je gebruikt/uitprobeert, de gevaren ervan etc. (hersenen/beschadigingen etc.)?
5.2 Wat is jouw mening over de hoeveelheid voorlichtingen die worden gegeven voor jongeren over drugs?

Antwoord:
5.1 Ik weet inmiddels redelijk wat over drugs. Alleen omdat mijn lichaam om een of andere reden goed kan tegen vrijwel elke drug (geen dip, bijwerkingen enz.), voel ik de dark side niet. Hierdoor denk ik dat het allemaal wel mee valt. Terwijl dit net zo goed helemaal niet waar hoeft te zijn.
5.2 Te weinig. Het is dat ik er redelijk in geïnteresseerd was, anders had ik ook zeker te weinig geweten. We worden daarnaast ook bijna alleen maar bang gemaakt, dit kan er ook voor zorgen dat het juist weer interessant wordt.

Veel succes er mee :wink:
Klik om te vergroten...

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."