Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsHoe werkt nou precies de 'rebound' na de uitwerking van drugs?

Hoe werkt nou precies de 'rebound' na de uitwerking van drugs?

1 antwoorden
2 weergaven
18-5-2026
C
Chr0nicLid
01-01-2024, 00:00
#1
(Excuses alvast voor een veelste lang verhaal wat ook veel korter kon, heb 3mmc op:grimacing:)

Met amfetamines (racemische speed & dextroamfetamine) heb ik tijdens de piek de gewenste effecten (+ wat lichte bijwerkingen). Nadat de speed uitwerkt zoveel uren later begin ik licht opgejaagd, nerveus en rillerig te worden. Niet erg storend maar het is wel duidelijk aanwezig. Ik heb wel eens vaker over de rebound gelezen en mijn behandelaar (ADHD) gaf ook aan dat ik einde van de middag nog een lage dosis dextroamfetamine bij moet nemen om de rebound op te vangen om zo een stabiele bloedspiegel te bewaken. Dit heb ik een tijdje geprobeerd maar zorgde ervoor dat ik onmogelijk in slaap kon vallen.

Hoe werkt nou precies deze rebound chemisch/wetenschappelijk gezien?
Als ik kijk naar de werking van bijvoorbeeld amfetamine stimuleert het de aanmaak van dopamine en noradrenaline en blokkeert tevens de heropname ervan. Als het uitwerkt lijkt het me dat de heropname weer langzaam op gang komt en dat de aanmaak van extra dopamine ook afremt. Los van het feit dat het uiteraard je hersenen uitput en je reserves verbruikt. Waar komt die verhoogde hartslag en onrustig vandaan? Is het misschien de cortisol in je lichaam die de overhand neemt? Of zijn de dopamine gerelateerde effecten eerder uitgewerkt waardoor je nog met een overvloed aan noradrenaline zit? Ik zou juist eerder een verslapt en mentaal leeg gevoel verwachten erna.
Bij GHB snap ik de rebound dan WEL weer omdat het de afgifte van dopamine remt maar de aanmaak gaat wel gewoon door. Na het uitwerken van de GHB gaan de poorten weer open en heb je tijdelijk een versnelde afgifte van de aangemaakte dopamine. Ook wordt je glutamaat geactiveerd bij de uitwerking waardoor je een verhoogde alertheid ervaart.

Nu lees ik mij toevallig in over benzo's omdat ik wel eens sporadisch etizolam of lorazepam gebruik voor het slapen en ook hier lees ik weer over de rebound waarbij er een verhoging is van de angstgevoelens en gespannen/stijve spieren. Als ik kijk naar de werking van benzo's is het (heel simpel gezegd) een selectieve versterking van de werking van GABA-a. Een versterking van al aanwezige neurotransmiters en er worden geen extra stofjes aangemaakt/geremd of afgegeven als ik het goed begrijp. Waar komt deze rebound dan vandaan?

Lang verhaal kort.. Hoe werkt nou precies deze rebound chemisch/wetenschappelijk gezien?

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
K
KoekieLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ja amai zo nen boek, ik pak gewoon altijd veel zout binnen en AA drink na weekendje 4MMC (bij ons nogal populair). En ben altijd terug zoals voorheen 😁
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."