Ik kan aanraden om je doseringen te wegen voordat je het snuift. Toegegeven, bijna niemand doet het. Maar vandaar ook de tip. Door de dosis af te wegen kan je een gecontroleerd begin maken om mee te experimenteren.
Voor de eerste keer zou je dan eerst 20 milligram kunnen snuiven; waar je als het goed maar weinig van voelt. Als er na 10 minuten nog geen effect is, neem je nog 10 milligram bij, net zolang tot je wel wat voelt.
Bepaal voor jezelf ook een maximum voor die eerste experimenteer-ronde: bijvoorbeeld 100 milligram. Als je dat eerst apart legt, en dan met jezelf afspreekt dat je die dag niet meer dan 100 milligram gaat nemen, dan zit je wel safe.
Let op dat je ketamine het liefst liggend neemt, want je verliest er controle over je bewegingen van. Er bestaat dus een risico op ongelukkige valpartijen.
Daarnaast is het aan te raden om een snuifbuisje te gebruiken. Daarmee voorkom je dat je de binnenkant van je neus kapot maakt (want die is heel kwetsbaar). Bovendien maakt het snuifbuisje het makkelijker om de voorgewogen hoeveelheden naar binnen te krijgen. Let wel op dat je het snuifbuisje correct gebruikt. De bolle kant moet tegen je neusgat komen (waardoor er dus geen stukken metaal in je neus gaan; want dan is de kans op bloedingen groot).
Bekijk bijlage 57086
Nog een laatste tip: verpoeder de ketamine goed. Dat zorgt ervoor dat de drug goed wordt opgenomen. Anders kan er een deel weer uit je neus vallen, of duurt het langer voordat de ketamine wordt opgenomen, waardoor je per ongeluk meer bijsnuift dan nodig. Ketamine verpoederen kan door met een plat voorwerp over het zakje te wrijven terwijl je er druk op zet. Soms moet je eerst een beetje hameren om de grotere brokken klein te krijgen. Let wel op dat de brokken gaatjes in het zakje kunnen prikken. Wat dat betreft werkt het goed als je een envelopje hebt om het in te crushen. Als je dat niet hebt dan kun je ook gewoon in het zakje verpoederen, en dan het poeder overgooien naar een zakje zonder gaten.