#1
Een Nederlander met een verstandelijke beperking is in tien dagen tijd vijf keer naar het Spaanse feesteiland Ibiza gevlogen om er een koffer vol drugs naartoe te smokkelen. Nu riskeert hij een gevangenisstraf van vijf jaar. De rechter doet aankomende vrijdag uitspraak. Ook een andere Nederlandse man moet naar verwachting jarenlang achter slot en grendel in Spanje.
De twee Nederlanders liepen vorig jaar afzonderlijk van elkaar tegen de lamp, schrijven Spaanse media. De man met de beperking landde op 30 april op de luchthaven van Ibiza, met een vlucht vanuit Rotterdam. In het ruim van het vliegtuig zaten zijn twee koffers. Toen de douane die openritste, staarden ze naar een complete chemische snoepwinkel.
De buit was duizelingwekkend. Bijna 23 kilo 2C-B in de vorm van roze raketjes, ruim 14 kilo MDMA-blokjes en nog eens een zak met 11,6 kilo MDMA in de vorm van roze wolkjes. De totale straatwaarde kwam neer op zo’n 2,6 miljoen euro. De drugs waren bedoeld voor verdere verspreiding op Ibiza, onder meer in het uitgaanscircuit en bij nachtclubs.
Tussen 20 en 30 april had de Nederlander al vijf keer dezelfde route gevlogen, vanuit Nederland en Brussel. Telkens met koffers die ‘identieke kenmerken’ hadden als de exemplaren die uiteindelijk in beslag werden genomen, schrijft de lokale krant Periodico de Ibiza dit weekend. Vier keer eerder wandelde hij dus probleemloos door de douane met kilo’s drugs, zonder dat iemand iets doorhad.
https://abonnement.ad.nl/?otag=t2ej...ntent=4D_A1_SUBSCRIBE_USP_1_ARTICLE_INLINE_AD
Volgens het Openbaar Ministerie heeft de man ‘een lichte verstandelijke beperking’. Een gegeven waar de criminele organisatie, die opereert vanuit Nederland, ijskoud misbruik van maakte.
Er is namelijk geen enkel bewijs dat de man betaald kreeg voor zijn risicovolle pendeldiensten. Hij werd puur als ‘mula’ (pakezel) ingezet om de discotheken op het eiland te bevoorraden.
Dan is er nog verdachte nummer twee: de 25-jarige ‘oppasser’. Zijn taak was het controleren van de aankomst van de koerier en het regelen van vervoer op het eiland. Ook moest hij ervoor zorgen dat de pillen bij de dealers werden afgeleverd.
Waar de koerier werd gepakt door de douane, liep deze regelaar tegen de lamp door pure knulligheid. In september werd hij in Sant Antoni door de guardia civil aan de kant gezet omdat hij zijn autogordel niet om had. Omdat hij zich tijdens het gesprekje nerveus gedroeg, besloten de agenten in zijn kofferbak te kijken.
De vangst: bijna 5 kilo ketamine, ruim 3,5 kilo MDMA en een stapel contant geld. Ook die drugs waren honderdduizenden euro’s waard.
De Spaanse officier van justitie is onverbiddelijk, al wordt er rekening gehouden met de mentale gesteldheid van de koerier. Tegen hem is vijf jaar cel geëist en een boete van 1,5 miljoen euro. De beperking geldt hierbij als ‘verzachtende omstandigheid’.
De 25-jarige begeleider komt er minder genadig vanaf. Tegen hem is negen jaar cel en een monsterboete van 8,2 miljoen euro geëist. Het is onduidelijk hoe de Nederlanders dit terug moeten gaan betalen.
Bron: https://www.ad.nl/buitenland/nederl...5XNdcFdqZkg1nda_oL_aem_eMIymlDIQA3knjtXDjWGrg
Mijn mond viel open van verbazing.
Zowel van de hoeveelheid, dat de organisaties iemand met een verstandelijke beperking inzetten (of misbruik maken van) én ook dat hij in een paar dagen tijd vier keer probleemloos door de douana is gekomen. Ibiza zal, ondanks deze vangst, deze zomer toch weer heel wat smulwaar hebben.