"Zo'n onderzoek/interview als hierboven zou ik wel willen doen, maar wel geheel anoniem.
Na een alcoholverslaving al vanaf mijn late jeugd (16+), stopte ik met alcohol op mijn 23e (waarna nog honderden kleine terugvallen tot mijn 30e) en kreeg ik voor het afkicken eerst librium (chloordiazepoxide) voorgeschreven en later tranxene. Aan dat laatste ben ik verslaafd geraakt en heb een keer een paar blaadjes uit een receptenboek gescheurd, zodat ik mijzelf voor een jaar voor heb kunnen schrijven en zogenaamd langzaam de behandeling afbouwde.
Ik heb de afbouw van dit medicijn erg onderschat en 2-3 weken verwacht, ondanks dat ik een boek had gelezen waarin verhalen van wel een jaar afkickverschijnselen stonden. 2-3 weken werd het ook niet, omdat ik te lang doorging, dus het werd maar een week. Ik heb toen wel 3 jaar ontwenningsverschijnselen gehad, waarvan het eerste jaar een hel was en de 2 jaar daarna waren ook niet prettig. Ook heb ik na het stoppen met de alcohol dit verwisseld voor cola en energy drinks. Gevolg was dat ik de kick daarvan (en de stress) dempte met de tranxene. Ik ben ongeveer 2 maanden voor het stoppen met tranxene gestopt met die troep, wat veel moeite kostte.
Toen leek ik het licht te zien, ik stopte zelfs met roken en dacht (na 3 jaar geen benzo's en suikerdrankjes meer) dat het roken het laatste punt was. Maar nee, ik had nog steeds symptomen. Het roken viel mee, op 1 week na, vooral door de Carr-methode en ik zou nooit meer een sigaret willen. Wat me wel opviel is dat ik "stiekem" weer wat dingen ging proberen. Zoals een "light-bier (2,5%)" in de zomer en af en toe frisdrank. Mijn hele lichaam ging tintelen na dat glas frisdrank.
Nu gaat het verhaal pas beginnen en ik wil dit bericht niet te lang maken, dus ik kort het af: ik hoorde over diazepam en kreeg toen ADSL en ging speuren op internet (mijn huisarts stond niet open voor een kleine dosis). Ik bestelde een doosje van 5 mg en nam 4 tot 6 mg per dag, om de symptomen wat te verlichten. Gek genoeg verdwenen niet alle symptomen en ik kreeg na een uur al een hongergevoel. En ik hoopte eigenlijk van die 5 mg heel langzaam af te bouwen en op die manier die symptomen (nog van die suiker en tranxene) kwijt te raken. Maar helaas werd het steeds meer en meer, steeds andere verkopers en hogere doseringen, tot wel meer dan 100mg diaz. per dag. En de trek in suiker kwam ook terug, met wel 10-20 energy drinks per dag waardoor ik diabetes kreeg (en ik was wel 20-30 kg aangekomen in een paar jaar). Nu zit ik al 8 jaar vast aan die diazepam, al bijna 9. Ik begon met 4-5 mg en nu zit ik op 60-70 mg en drink nog steeds energy drinks, maar ik beperk het tot 6-8 (4 halve liters). Is nog veels te veel. Ik wordt elke dag wakker alsof ik doodga, zo slecht voel ik me en ben totaal uitgedroogd. Mijn bloedsuiker is al meer dan een jaar veels te hoog, gevaarlijk hoog, maar de kracht die ik toen met die tranxene had, lijkt ik niet meer te hebben. (ik ben nu wat ouder). Het lukt met niet eens die energy drinks af te bouwen. En het is niet goedkoop ook, zo'n 200e per maand en ik ben intussen al arbeidsongeschikt geworden. En toch weten de mensen het niet, ze denken dat ik iets psychisch heb en gewoon te veel eet en drink en daardoor wat dikker ben dan voorheen. Ik wil uit deze hel, maar hoe?? Duizenden afbouwschema's werkten niet, ik maakte ze gewoon niet af. Ik kon een paar maanden met iemand mee naar het buitenland (wel Europa) en kocht een grote voorraad in. Dat was de ideale kans dacht ik, om af te bouwen. Ik heb in die tijd veel minder energy drinks gebruikt en iets minder diazepam (-50 mg), maar kwam helaas toch nog verslaafd thuis... Gebedsgenezing.. bidden, etc.. hielp allemaal niet. Gek genoeg maakte ik ooit een versie van Allen Carr (roken) maar dan voor de pillen. En ik had daadwerkelijk enkele dagen geen symptomen meer, maar wel een enorme druk in mijn benen. Ik was heel blij, maar die druk in die benen werd zo sterk dat ik begon te twijfelen en toen kreeg ik dus ontwenningsverschijnselen en moest ik heel snel een grote dosis nemen. Deels is het inderdaad psychisch. Het enige voordeel dat ik heb ten opzichte van die tranxene is dat ik het kan afbouwen. Maar dat lijkt me zo'n lange rotweg... Heeft iemand dit gered en zo ja, hoe? (iemand die ook ongeveer zo lang die rommel gebruikt heeft>? (sorry voor het lange bericht en hoop dat het op de goede plek is geplaatst. Mvg. Jaap"