Laden...
Geregistreerd lid
Nog geen onderwerpen gestart.
"In het UMC Utrecht loopt momenteel een wetenschappelijke studie naar de effecten van blowen op de ontwikkeling van de hersenen bij jongeren. Voor deze studie zoeken wij jongens tussen de 12 en 18 jaar die regelmatig blowen, maar ook jongens tussen de 16 en 18 jaar die niet blowen, maar wel sigaretten roken e/o regelmatig alcohol drinken. Meer weten? Kijk op: http://www.cannabisonderzoek.nl"
"Hallo allemaal, Ik wil via dit forum graag een wetenschappelijk onderzoek onder de aandacht brengen van het Universitair Medisch Centrum Utrecht. In deze studie wordt gekeken naar de effecten van regelmatig blowen op de ontwikkeling van de hersenen bij jongeren. Aan dit onderzoek kunnen jongens tussen de 12 en 19 jaar meedoen die regelmatig blowen, maar ook jongens die dat juist nog nooit hebben gedaan (de controlegroep) Misschien willen een aantal van de forumbezoekers meer weten? Kijk dan op: http://www.cannabisonderzoek.nl"
"Beste allen, Het is inderdaad erg lastig om mensen te vinden die willen meedoen en dat heeft inderdaad te maken met het feit dat het om onderzoek bij minderjarigen gaat waarvoor de ouders toestemming moeten geven. Er zijn op zich genoeg jonge cannabis gebruikers die mee willen doen, maar vaak zijn 'pa en ma' niet op de hoogte en willen ze dat ook zo houden. Misschien is de website geen toppunt van schoonheid, maar dat is mijn vak ook niet. Het gaat hier echter WEL om serieus en ook belangrijk onderzoek, wat uitgebreid beoordeeld en goedgekeurd is door de Medisch Ethische Toetsingscommissie van het Academisch ziekenhuis in Utrecht en wat gefinancieerd wordt door de overheid. Instanties als jeugdzorg, Trimbos instituut en Jellinek e.d signaleren dat er steeds meer jonge cannabisgebruikers in de problemen komen. Een van de redenen kan zijn dat frequent blowen bij jongeren ernstigere gevolgen voor de hersenen heeft dan bij volwassenen, omdat bepaalde delen van de hersenen nog heel lang 'uitrijpen' (tot ver in de pubertijd, begin 20). Ik heb niet zoveel tegen op af en toe en joint, maar ik vind het wel belangrijk dat er goed onderzoek wordt gedaan naar mogelijke schadelijke gevolgen bij jongeren. Dan kun je tenminste goede voorlichting geven of het nou risico's heeft voor de ontwikkeling van de hersenen of niet. Of heeft iedereen op dit forum zoiets van : "wat kan mij dat schelen, ik blow lekker door en als ik over een paar jaar niet meer normaal functioneer dan is dat jammer?" Ik zie hier trouwens ook regelmatig verhalen voorbij komen van blowers die problemen krijgen met ouders, school, vrienden etcetera en willen stoppen, dus het lijkt me duidelijk dat blowen niet voor iedereen zonder vervelende gevolgen blijft"