"Wie: ik (18 jaar, 52kg, M) en vijf anderen (3M en 2V)
Wat: ruwweg driekwart pil XTC
Waar: huis van één van mijn vrienden
Wanneer: 31 juli 2019
Introductie
Hallo allemaal, bij deze mijn eerste (nogal uitgebreide) trip report! Eerst wil ik graag een aantal essentiële dingen noemen om een inleiding te geven voor deze trip. Sinds 8 maanden geleden ben ik begonnen met het gebruiken van drugs, en sindsdien heb ik 4 keer XTC gebruikt en heb ik één keer getruffeld. Iedere XTC trip was een groot succes, de truffels iets minder maar dat kwam vooral door een veel te hoge dosering. Ik zal jullie hier later meer over vertellen in eventuele toekomstige reports. Verder is het belangrijk om te melden dat ik in tegenstelling tot veel andere gebruikers XTC juist graag bij iemand thuis gebruik, in plaats van tijdens het stappen of iets dergelijks. En dan het liefst met mijn beste vrienden, zodat we in een rustige, sfeervolle plek samen kunnen praten, dansen, janken en lachen. Van de 4 keer XTC hebben we het drie keer bij iemand thuis gedaan en één keer op een festival.
Daarnaast zijn er mij nog twee dingen opgevallen. Ten eerste dat ik extreem snel de eerste effecten voel van de drug, wat wil zeggen doorgaans al na 10/15 minuten. Dit is waarschijnlijk te wijten aan mijn lage lichaamsgewicht. Ten tweede dat ik ook bovengemiddeld snel ga hallucineren, soms al na een kwart pil, en dat deze hallucinaties ook nog eens vrij heftig zijn. Ik denk zelf dat dit komt door een geestelijke aanleg, want een aantal van mijn vrienden hebben zelden gehallucineerd op een soortgelijke dosis etc. Dit komt me verder goed uit, want ik vind het hallucinatorische gedeelte absoluut de meest interessante kant van drugs. Deze interesse is ook mijn voornaamste motivatie om verder te experimenteren. In de tussentijd heb ik me ingelezen over de intellectuele kant van hallucinatorische drugs, bijvoorbeeld The Doors of Perception van Aldous Huxley en allerlei artikelen of essays, denk aan Terence McKenna.
Het begin
Goed, let’s get to the point. De eerste drie keer XTC heb ik met dezelfde groep gedaan maar nu kwamen er twee nieuwe vrienden bij voor wie het de eerste keer zou zijn. Eén daarvan was twee weken alleen thuis en na het aanhoren van al mijn verhalen wilde hij ook een keer XTC gebruiken in zijn huis en daar kwam dus nog één vriendin bij. Verder was het precies dezelfde groep als altijd op eentje na die niet kon. We hadden een prachtig huis tot onze beschikking met een gigantische tuin, een echte toplocatie voor de eerste keer. Voorbereidingen werden getroffen zoals we dat altijd doen, genoeg flesjes water in huis, heel veel kauwgom en alles nog goed een keertje doornemen zodat er zo min mogelijk fout kon gaan. Deze keer hadden we wel andere pillen dan normaal, ongetest jammer genoeg, omdat we daar geen tijd voor hadden en er geen testkit in de buurt was. Normaal gesproken ben ik hier heel erg tegen maar degene die ze voor me had geregeld had me op het hart gedrukt dat het echt goed spul was, ik vertrouw hem en hij had het vaak genoeg gebruikt zonder dat er iets mis was gegaan. Wel vermeldde hij dat je er heel goed op ging trippen, wat voor mij zeker goed nieuws was. Iedereen voelde zich er comfortabel bij dus ging het gewoon door. Voor het gemak noem ik de gebruikers die het voor de eerste keer deden S (m) en C (v), en de ervaren gebruikers J (m), D (m) en F (v).
Rond 20:00 uur was iedereen aangekomen en hadden we een mooi kampvuur gemaakt waar we gingen wachten tot het inkickte. Nog even een goed gesprek gevoerd met de twee die het voor het eerst gingen gebruiken zodat zij echt wisten wat er te wachten stond. Om 20:30 was het tijd, we gingen naar binnen en namen allemaal ongeveer een kwartje in, ik en de ervaren gebruikers iets grotere stukken. We gingen weer zitten rond het kampvuur vergezeld door onze trip playlist en gingen allemaal lekker praten en roken. S was een beetje nerveus maar C juist verrassend rustig. Geleidelijk begonnen we de eerste effecten te voelen, ik en F als eerst, al ging het bij mij minder snel dan eerdere keren. De euforie begon ons langzamerhand te overspoelen, mijn stem klonk weer veel helderder dan normaal en mijn verkoudheid was weg - die laatste twee effecten blijf ik overigens heel vreemd vinden. Op XTC heb ik altijd het gevoel dat de wereld voor me openbreekt; kleuren worden feller, de omgeving wordt veel mooier en alles lacht me simpelweg toe. De zon ging al langzaamaan onder dus het was ook nog eens perfect getimed. Ik stond op van mijn stoel en ging heerlijk dansen met F, mijn beste vriendin. Vanaf hier wordt mijn tijdsbesef een stuk minder duidelijk dus ik zal het niet allemaal in de juiste chronologische volgorde kunnen vertellen.
Het midden / de piek
Ik vond het heerlijk om dit met S en C erbij te doen, want het is zo leuk om te kunnen zien hoe de eerste keer voor nieuwe gebruikers is. Ze voelden er nog niet heel veel van maar ik ging fijn praten met C, dat ze zich nergens zorgen over hoefde te maken en dat ze zich binnenkort het lekkerst ging voelen van haar hele leven. Je weet het immers wanneer je het voelt, en je voelt het wanneer je het weet. D en J hadden het inmiddels vrij koud gekregen dus we gingen naar binnen, al had ik het juist tamelijk warm. Hier gingen we verder met dansen en knuffelen zoals je dat zo goed kan doen op MDMA. Inmiddels begon C het ook te voelen, en oh wat was dat te zien, ze had het zo naar haar zin. We hadden het nummer Outro van M83 opgezet, één van mijn persoonlijke favorieten, en we zaten allemaal heerlijk te zweven, we konden alleen maar uiten hoe goed we ons wel niet voelden. We hebben het nummer 4 keer achter elkaar geluisterd en qua gevoel was dit het hoogtepunt van de avond.
Vanaf nu ga ik voornamelijk in op mijn verdere eigen ervaringen, specifiek de hallucinaties en het spacen. Na het bovenstaande te hebben meegemaakt ging ik met J, mijn beste vriend, naar buiten om een sigaretje te roken en om met elkaar te praten. J en ik hebben al onze drugservaringen en vele andere avonturen samen beleefd, dus we vertrouwen elkaar door en door waardoor het altijd genieten is met hem. We zaten lekker te kletsen en toen begonnen de hallucinaties voor ons. C was er ook en die meende mensen te zien lopen op de oprit. Ik daarentegen was aan het spacen op letterlijk alles: het was donker dus takken begonnen hoofden te worden die me vrolijk aankeken en er klopte hélémaal niets meer van het perspectief in de tuin! Alles leek veel groter en als ik lag leek de tuin massief. J ging ondertussen ook lekker en we hadden het de hele tijd over onze hallucinaties. Op een gegeven moment keek ik naar boven waar de bladeren van een boom in de tuin heel dicht boven me leken te hangen, maar toen ik er naar probeerde te grijpen trokken de takken zich steeds verder terug, totdat de hallucinatie verdween en de takken veel te ver boven me bleken te hangen om er ooit zomaar bij te kunnen. Een beetje als de mythe van Tantalus dus.
Wat me tijdens deze trip opviel is hoezeer de hallucinaties veranderden wanneer ik me realiseerde dat het daadwerkelijk hallucinaties waren. Een aantal minuten na de boom-hallucinatie leek er bijvoorbeeld een gigantische muur om de tuin te zijn getrokken, een oude kasteelmuur als het ware. Ik kon me niet meer goed herinneren of er wel of niet een muur om de tuin was, dus ik begon het compleet verbaasd te vertellen aan J, die het in eerste instantie niet zag maar wat later een even verbaasde ‘huh?!’ wist te produceren, hij zag het inmiddels ook. Het gebeurt wel vaker dat we hallucinaties delen, maar toen we het beide zagen begon de muur letterlijk te breken, het verdween niet zomaar maar er verschenen barsten in totdat het uiteindelijk helemaal in elkaar stortte. Dit was vooralsnog de meest realistische hallucinatie die ik ooit heb gehad op XTC. Toen gingen we weer naar binnen, de tijd herinner ik me niet meer heel specifiek maar ik weet wel dat we anderhalf uur na de eerste inname hadden bijgepakt, dus het zou nóg harder gaan vanaf nu. We namen plaats in de woonkamer waar ik, D en J gebiologeerd naar een simpel schilderij begonnen te kijken wat een typisch boerderijtje met allerlei figuren afbeeldde. Des te langer we er naar keken, des te vreemder het werd. De poppetjes in het schilderij begonnen te bewegen, er reed een tractor het beeld in en ondertussen werd het schilderij steeds meer vervormd. Hallucinaties bleven elders ook constant aanwezig, jullie weten het wel, vervormde gezichten en onder andere brillen of petjes die verschijnen op het hoofd van mijn vrienden.
Het einde / de meest bizarre hallucinatie
Ik voelde me nog steeds vrij lekker fysiek gezien maar ik was wel tamelijk heftig aan het zweten en kauwen, maar dat nam ik maar voor lief, ik heb immers erger meegemaakt. Op een bepaald moment besloten D, J en ik een wandeling te maken buiten het huis omdat we daar eerder een heel goede ervaring mee hebben gehad. Het was inmiddels vrij laat in de trip dus we waren enigszins vermoeid maar dat mocht de pret niet drukken, na de wandeling zouden we naar bed gaan. Eerst waren de hallucinaties tot mijn eigen verbazing vrij mild maar in de loop van de wandeling zouden ze ongelofelijk intens worden, een aantal voorbeelden: we zagen een struik / plant die voor mij in een etende wolf veranderde en voor J in een aap. We zagen een enorm gebouw wat in de verte torenhoog uit de grond kwam en niemand kon duiden welk gebouw dat nou was (we wonen hier al ons hele leven), en het was omringd door groen licht. Toen kwam de vreemdste hallucinatie van mijn XTC carrière. Inmiddels waren we een weiland ingelopen waar de weg van beide kanten gescheiden was van het weiland door slootjes. We liepen weer terug het weiland uit totdat ik een krachtveld tussen de rand van de sloot en de weg zag. Oké, niet zo gek, zoiets heb ik vaker gezien. Maar hier komt het bizarre: ik kon het daadwerkelijk AANRAKEN. Het voelde alsof ik in een soort dikke wolk greep, en ik zag mijn aanraking in het krachtveld. Ik begon een beetje te schreeuwen omdat het zo fucking bizar was waarop D zei dat hij mijn aanraking en het veld ook kon zien. Er leken een soort lichte bliksemstralen rondom mijn vingers te zweven, zoals je kan zien in de hier gelinkte video rond de 2:10 minuten (ik had die video overigens nog nooit gezien). Geschrokken nam ik afstand en de hallucinatie verdween.
Daarna is er niet zoveel van waarde meer gebeurd, geradbraakt liepen we terug naar het huis waar we allemaal gingen slapen. Ik keek eerst nog even op mijn telefoon wat een slecht idee was omdat mijn ogen de hele tijd trilden. Rond 04:00 / 05:00 viel ik in slaap, en de ochtend erna werd ik wakker met een milde kater vergeleken met vorige ervaringen, al voelde ik me wel heel vies door al het gezweet. Al met al een hele bijzondere ervaring, voornamelijk door de genoemde hallucinaties waar ik nog steeds over reflecteer. Het voelde werkelijk alsof ik doorbrak tot ‘the other side’ toen ik dat krachtveld aanraakte. Ik was verrast door de heftigheid van de hallucinaties, zeker omdat ik niet extreem veel had genomen, maar ik vermoed dat er ook nog een andere stof in de pillen zat. Binnenkort ga ik de restanten nog eens testen, puur uit nieuwsgierigheid. Voorlopig blijf ik even af van de MDMA om mijn opgebouwde weerstand te doorbreken, maar volgende maand staat mijn eerste keer 2CB op de planning!"