"De hoogte lijkt me goed, de constructie van je hok ook. Denk wel even goed wat je met de afvoer van je water gaat doen. Het is belangrijk om geen lekkage in je hok te hebben, denk daarbij aan zowel water, als lucht, als licht en geluid.
Klik om te vergroten...
Alvast bedankt voor je snelle en duidelijke reactie.
Betreffende je opmerking over mijn 'waterafvoer'. Ik weet dat er verschillende systemen bestaan (afh. van kweekmethode). Die maat van mij gebruikt een hydro-systeem waarbij het water automatisch aan- en weggevoerd wordt. Voor mezelf dacht ik het iets eenvoudiger te houden en gewoon te werken met potten en potgrond. Ik dacht onder de potten gewoon opvangschaaltjes te plaatsen zodat het water niet weg kan lopen en dus ging ik ervan uit dat een afloopsysteem hierbij niet nodig was. Of bekijk ik dit verkeerd?
Je hebt dus 1m2 meter aan oppervlakte, dat is dus goed voor 1 lamp en tussen de 5 en 30 planten. Het is belangrijk om de oppervlakte van je hok goed te vullen met planten, het liefst op elke 10cm2 een top. Dat kan je doen door 30 planten met 1 hoofd top neer te zetten, of 6 planten te toppen die dan dus allemaal meerdere hoofdtoppen krijgen. Je moet wel zorgen dat al die toppen op de zelfde hoogte zitten. Het licht komt van boven en daar is waar het allemaal gebeurt. De onderste toppen zullen niet de moeite waard zijn. Dus hou daar rekening mee.
Klik om te vergroten...
OK, het licht komt van boven, maar kan ik de planten dan niet gewoon wat naar beneden (horizontaal) trekken zodat de onderste toppen ook mooi uitbloeien?
Verder voor de binnen kant van je hok, bij de growshop hebben ze speciaal wit folie. Dat isoleert een beetje maar is perfect voor de weerkaatsing van het licht en het kan goed tegen vocht.
Klik om te vergroten...
Thanx! Kan interessant zijn, en de prijs valt blijkbaar ook nog mee.
Dit wattage is erg laag voor een bloei lamp, meestal word een 400 of 600 wat Hogedruk natrium lamp gebruikt. Dit heeft te maken met de sterkte van het licht. Daglicht heeft zo'n 120.000 lumen, een 400 wat lamp geeft zo'n 90.000 lumen. En eigenlijk is dat ook wel min of meer het minimale wat je nodig hebt. Met die lamp die jij wil gaan gebruiken zullen je planten vermoedelijk te weinig licht krijgen, waardoor ze de hoogte in gaan, en de toppen niet zo dik zullen worden, ook zal de thc aanmaak dan lager liggen. Dus een sterkere lamp is aan te raden.
Klik om te vergroten...
Betreffende de wattage van de lamp ben ik er mij goed van bewust dat men met 400W beter en meer resultaat zal halen, maar de keuze voor eco-lamp is puur gebaseerd op het verbruik (en dus de centjes). 400W aan 18u of 12u/dag vind ik persoonlijk een beetje veel voor wat ik van plan ben. Bij eco-lampen kan je trouwens ook kiezen tussen groei- en bloeilampen, dus ging ik ervan uit dat het hiermee ook perfect mogelijk was. De eerste kweek zal dit uitwijzen en indien ik er niet tevreden over ben zal ik wel verplicht zijn om over te schakelen. Voor de centjes vind ik het de moeite waard om eerst met eco-lamp te proberen. Time will tell...
Misschien dat dit voldoende is voor die lamp die jij wil gaan gebruiken, maar ook dat betwijfel ik. Waar je lucht afzuiging voornamelijk voor bedoelt is, is om warmte af te voeren. Die lamp zal heel wat hitte produceren waardoor het snel te warm word in je hok. Verder wat je over de lucht inlaat zegt is wel goed, maar als je afzuiging sterk genoeg is hoef je geen fan te hebben die de lucht je hok in blaast. Je moet inderdaad een soort doolhofje maken bij je lucht inlaat dat er geen licht van buiten naar binnen komt. Wanneer de lampen uit zijn moet het ook echt donker zijn. En vergis je niet in de geur van zo'n hok. Als je geen koolstof filter gebruikt zal je hele huis gaan stinken en binnen de kortste keren zal iemand het buiten ook ruiken. Je weet maar nooit of iemand daarom wel of niet de politie zal bellen. Beter om niet gepakt te worden dus zorgen dat er niks lekt(lucht/geur, licht/warmte, water/lekkage, en geluid) is heel belangrijk.
Klik om te vergroten...
Idem als met eco-lamp, eerst ff uittesten zonder en als het echt niet gaat aanpassen.
Voor verluchting (doolhof) dacht ik te werken met een flexibele buis waar ik een knik in maak. Simpel maar moet voldoende zijn volgens mij, vermits het op mijn zolder steeds reeds volledig donker is (geen ramen).
Je moet ook niet rekenen per plant, je moet rekenen per wat en oppervlakte. Als jij zorgt dat je die 1m2 zo vol mogelijk hebt staan met toppen dan zul je ongeveer een opbrengst van tussen de 0,5gr en 1 gram per wat kunnen halen. Beginners zitten vaak tussen de 0,4 en de 0,6 gram per wat. Dus als jij die oppervlakte vol heb staan, en je hangt er een 400 watter boven. En alle omstandig heden zijn goed, dan mag je uitgaan van een oogst tussen de 250 en 350 gram. Als je echt goed bent, weet wat je doet, en je hangt er een 600 watter boven kun je wel een halve kilo halen.
Bovendien is het handiger en meer rendabel om stekken te kopen voor elke kweek. Maar dan moet je even opzoek naar een stekken boer.
Klik om te vergroten...
Ik ben echt benieuwd wat dit met mijn eco-groeilamp van 200W gaat geven. 250gr per kweek vind ik persoonlijk al meer als genoeg. Mijn oorspronkelijke bedoeling was gewoon om voor mijn eigen verbruik te voorzien, en als er wat over is tja... Maar ja i know, van het een komt het ander. Zo heb ik tenminste toch al een idee aan wat ik mij kan verwachten.
Die 250 à 350gr op 400W-lamp, is dat al over een periode van ong 3 maanden (1m groei, 2m bloei)?
Om echt goed te kunnen zeggen of je het goed aanpakt moet ik wel eerst wat meer weten.
Op welk medium ga je kweken, wat voor voeding ga je gebruiken, wat is je kweek schema, hoe ga je ze voeden en wat doe je met de afvoer van het water? Hoe ga je zorgen voor de juiste hoeveelheid voeding, en ga je ook PH en EC meters gebruiken?
En heb je al na gedacht over de electra? Tijdschakelaars, VSA voor de lamp, een relais kast voor de electra, fan controllers, termometers die eventueel de lucht regelen wanneer het te warm of te koud word. Wat doe je met de temperatuur?
Klik om te vergroten...
- medium: bedoel je hiermee potgrond in potten? via zaadjes of stekken ben ik nog niet uit. ene forum zegt dat zaadjes beter is, andere dan weer stekken... uiteindelijk zou ik graag 1 goeie moederplant houden om van te stekken.
- voeding: weet ik niets van maar die maat van mij heeft er voor mij gekocht. 15€ voor een flacon voeding maar heb het zelf nog niet kunnen bekijken dus kan je er nog niet meer info over geven.
- kweekschema: ben ik nog niet helemaal uit. ik dacht ze ong 1 maand in groei te laten en 2 maanden in bloei maar dit zal vooral duidelijker worden na de eerste kweek of het genoeg / te veel is.
- afvoer water: zie boven
- hoeveelheid voeding: volgens richtlijnen van mijn maat, die ook alle nodige meters heeft om alles te controleren.
- electra: heb hiervoor niets speciaals voorzien, buiten tijdschakelaars voor mijn lamp. VSA voor de lamp is niet nodig vermits dit in dit soort lampen geïntegreerd is blijkbaar. Zo worden ook veel minder warm dus dit vermindert het risico op brand ook al drastisch! Voor de rest dacht ik alles gewoon op 1 stopcontact aan te sluiten (ttz: lamp 200W, 2 ventilators die 1V verbruiken en dat is het volgens mij). Volgens mij mag dit voor deze wattage geen probleem zijn. Of vergis ik mij?
Op mij komt het over alsof je je nog niet goed in gelezen hebt. Kijk eens goed rond op wietforum.nl. Daar kun je veel info vinden. Plus dat daar meer kwekers rond hangen en misschien wel met betere ideeen dan dat ik heb aankomen.
Klik om te vergroten...
Sinds ik vorige week de knoop voor mezelf doorgehakt heb om zelf te kweken, heb ik al vele uren informatie opgedaan op internet. Maar believe me, voor een leek als ik staat er echt wel ENORM veel op, zodat ik soms het bos door de bomen niet meer zie. Wietforum.nl heb ik sinds daarnet ook ontdekt. Hele interessante site indeed! Verslavend, maar interessant."
In: Growbox zelf maken
1-1-2024