Laden...
Geregistreerd lid
Nog geen onderwerpen gestart.
"Beste mede-forumleden, Na enig wikken en wegen heb ik besloten hier te posten in de hoop op advies. Ik heb zelf vrijwel geen ervaring met drugs. Echter, een collega, die ik ook steeds vaker buiten het werk zie en spreek, heeft een drugsverleden. Hoewel hij een aantal jaren vaker gebruikte, ben ik erachter gekomen dat hij in ieder geval nog wekelijks coke gebruikt. Hij heeft het zelf verteld en is in therapie (geen opname). Zelf geeft hij aan dat hij er van af wil en zichzelf haat op de momenten dat hij toch weer voor de bijl is gegaan. Ik heb ook aangegeven dat -nu we inmiddels toch wel goede vrienden zijn geworden- ik het erg moeilijk vind hier mee om te gaan. Hij is op die momenten een totaal ander persoon, inbereikbaar en het doet me vreselijk veel pijn hem zichzelf de vernieling in te zien helpen, want daar komt het uiteindelijk toch op neer als hij zo doorgaat. Ik wil hem graag steunen, maar heb zelf ook mijn issues en pas er voor meegesleurd te worden in deze ellende. Ik weet niet wat wijsheid is: hem er weer op aanspreken of afstand nemen door even geen contact meer te hebben/niet af te spreken of misschien de stekker eruit te trekken. Ik vermoed dat als ik hem voor de keuze stel of te diep inga op wat het met mij doet, hij wel blijft gebruiken, maar het niet meer vertelt. Ik realiseer me heel goed dat dit voor hem ook een rotsituatie is, maar ik wil niet dat het ook mijn probleem wordt, hoewel ik vrees dat ik er al deels in zit... Ik hoop dat iemand mij kan helpen het wat helderder te zien."
"Dank voor jullie reacties. Ik realiseer me zeker dat het veel erger kan. Wat me alleen zorgen baart, is dat hij ook zelf aangeeft zich na gebruik even goed te voelen, maar vrij snel daarna helemaal niet. Daarnaast zegt hij afspraken af, is een paar dagen onbereikbaar en verschijnt niet op zijn werk. Ik snap heel goed dat iedereen iets nodig heeft om af en toe even te kunnen ontladen, maar het lijkt me niet goed wanneer je daarna weer een aantal dagen nodig hebt om weer op te laden."
"We hebben er al meerdere keren over gesproken. Nu ik het weet, is hij er open over. Ik weet alleen niet goed wat ik moet zeggen, behalve luisteren. Ik vind het heel naar te zien wat het met hem doet, maar ondanks hulp gaat het door. Ik weet dat ik de enige ben die de beslissing kan nemen tot hoever ik er in mee ga, maar dat maakt het er zeker niet eenvoudiger op. Ik wil met alle liefde een luisterend oor bieden. Ik ben alleen ook een mens met gevoel en het doet me pijn en ik vind het lastig nog met hem af te spreken, omdat hij 9 vd 10 keer zijn afspraken niet nakomt. Er zou een middenweg moeten zijn, maar die moet ik nog vinden."