Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsAcorus Calamus (Sweet Flag), algehele teleurstelling

Acorus Calamus (Sweet Flag), algehele teleurstelling

2 antwoorden
2 weergaven
18-5-2026
E
ErnstJüngerLid
01-01-2024, 00:00
#1
Hebben er hier mensen ervaring met deze variëteit, nl. de calamus, kalmoes of zwanenbrood in het Nederlands, a.k.a. Sweet Flag?
Het werkzame deel ervan is asarone, die omgezet kan worden in de amfetamine TMA-2.

Een zoektocht op dit forum leverde weinig of geen specifieke informatoe op.

Relevante webstekken zijn:
http://en.wikipedia.org/wiki/Sweet_flag
http://www.azarius.nl/smartshop/energy/ ... weet_flag/
http://www.onlinesmartshop.nl/calamus-k ... p-938.html

Calamus heet in het Nederlands ook wel kalmoes of zwanenbrood. Het kruid behoort tot de Arum familie. De plant lijkt op riet en komt voor in moerassen en op rivieroevers in Noord-Amerika, Europa en Azië. Na het oogsten worden de wortels gedroogd. Dit kruid wordt voor veel verschillende doeleinden gebruikt. Als smaakmaker voor likeuren (Beerenburg en Zachtbitter), stimulerend middel, eetlustopwekker, genotmiddel, mondspoeling, verjongingstonicum en ter verbetering van de potentie en het geheugen. Calamus is erg populair geweest bij verschillende indianenstammen in Noord-Amerika, vanwege het hallucinogene effect.
Het bevat de stof asarone, die omgezet kan worden in de amfetamine TMA-2.

Effecten
De belangrijkste werkingen zijn dat het kruid stimulerend en opbeurend is en dat het een positief effect heeft op het libido.

Een kleine dosis heeft een licht euforische werking, hogere doseringen kunnen een bewustzijnsverruimend en hallucinerend effect veroorzaken. Dr. Shulgin beschrijft TMA-2 in zijn boek 'Pihkal' als vergelijkbaar met mescaline in hallucinogene cactussen, echter zonder de kleurenintensificatie van mescaline
Klik om te vergroten...

De bereidingswijze die me toekwam heb ik nauwletten toegepast.
Met name: minimum 20 gram, een tijdje laten weken in lauw water, dan gedurende 20 minuten koken en tenslotte enkele tassen drinken.
Het effect van deze portie zou hallucinogene effecten moeten sorteren.

Helaas pindakaas. Niet alleen is het een absoluut wansmakelijk, misselijkmakend geurend en proevend goedje, maar de werkzaamheid is uiterst minimaal.
Ongelofelijk dat dit in premoderne samenlevingen gewoon kauwend tot zich genomen werd. Bwaaakk!!! :openmouth: (het wordt zelfs als "mondspoeling" aangeprezen, en gepromoot omwille van zijn "frisse smaak" in de mond. Men kan beter de dichtstbijzijnde beerput consulteren voor orale frisheid mijns inziens. :wave:
Anyway, in een relaxte setting heb ik geduldig de effecten afgewacht, maar nagenoeg niets gemerkt. (als men het placebo-effect dan nog eens in rekening brengt).

Summum summarum: veel werk, een afgrijselijke smaak die je echt de zuurste bekken doet trekken en je smaakpapillen definitief in koma slaat, en nagenoeg geen effect, misschien wat rustgevend, maar allesbehalve hallucinogeen. Een glas wijn drinken, zal meer wonderen doen, met andere woorden.

Een verdere zoektocht op Internet meldde dat het het beste zeer vers geconsumeerd wordt, d.i. dus niet gedroogd, zoals het verkocht wordt.

Spijtig, maar mijn hoge verwachtingen werden niet ingelost.

Heeft er hier iemand nog ervaring mee?

(ik post dit berichtje eveneens in duplicaat in de trip report-sectie, hoewel het die benaming absoluut geen recht aandoet, in de hoop raadgevingen van anderen te horen).
o
oollppLid
01-01-2024, 00:00
#2
je verwachte er de verkeerde dingen mee. calamus is een geneesmiddel op de eerste plaats...pas veel later een hallucineer middel. ik neem het 1 keer per maand tot me, opgewarmd, gezeefd en ik weet dat ik me minstens 1 week daarna sterker voel dan eerst. het reinigt je intern op verschillende vlakken.

trouwens, je moet calamus mengen met je eigen speeksel voor het beste effect, totdat het zeg maar modderig wordt, laat 15 minuten staan, daarna mengen met wat kraanwater, 1 flinke glas is genoeg. misschien vies voor de meesten maar het is je eigen speeksel waar je elke dag liters van binnenslikt, dus...

naast het reinigen van je systeem en versterken van je immuunsysteem werkt het ook tegen keelpijn (bijna meteen merkbaar), snotneus, en kiespijn (moet je meemaken om te geloven).

en ja, neem een grammetje calamus peoder, doe het onder je tong en je hebt binnen een korte tijd een frisse adem. niet lekker nee, maar paddo's zijn nou ook niet echt jammie.

hallucineren kan je er ook mee, maar je moet jezelf goed voorbereiden wat me te lang gaat duren om uit te leggen, en ik weet dat de meesten het toch niet gaan doen. men verwacht tegenwoordig van, hup drin douwen en ik wil vliegen.... zo werkt calamus dus niet.

dus voordat je een waardevolle plant gaat afblaffen, eerste jezelf beter informeren over wat het is. als je wil hallucineren, eet gewoon wat paddos of cactussen, is makkelijker :wave:
E
ErnstJüngerLid
01-01-2024, 00:00
#3
Dat is inderdaad een gans andere benadering tot kalamoes-gebruik.
Voor de goede orde: ik had er afdoende informatie over gevonden en mijn verwachtingen waren niet bijster hoog ingesteld. Maar zelfs die miniemste verwachtingen werden niet ingelost.

Het eindoordeel dat het enerzijds extreem vies smaakt en anderzijds dat het zeer omslachtig is om toe te wenden als hallucinogeen-inducerend middel, blijft natuurlijk overeind.
Tenzij jij wel van de smaak geniet? :openmouth:

Als je uitgebreidere info hebt m.b.t. het hallucinogeen gebruik van kalamoes hoor ik dat natuurlijk graag.

Van de geneeskundige werking was ik in mindere mate op de hoogte. Geen idee dat het zo werkzaam was...

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."