Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsAdvies gevraagd mbt verslaafd familielid

Advies gevraagd mbt verslaafd familielid

2 antwoorden
3 weergaven
18-5-2026
G
GbroLid
01-01-2024, 00:00
#1
Het lijkt me dat hier mensen zijn met verschillende ervaringen en ik vraag om jullie advies met betrekking tot een familielid met een verslaving en daaruit volgende problemen. Er zijn al meerdere topics, maar het lijkt me beter reacties te krijgen op de specifieke situatie.

Sinds enige jaren gebruikt een familielid wiet wat natuurlijk begon als een beetje blowen. Over de jaren is dat overigens meer geworden en andere drugs kwamen in beeld, waaronder coke. Dat is steeds meer uit de hand gelopen. De drugs maakt hem erg passief waardoor hij zijn baan is gestopt, om dezelfde reden geen moeite doet nieuw werk te vinden, zich in de schulden steekt en daardoor financieel steeds dieper in de put te raakt. Zolang hij passief blijft is er geen hoop op financiële (en andere materiële) verbetering; zolang hij aan de drugs blijft, blijft hij passief.

Hij heeft al eens in een kliniek gezeten, maar daar was te weinig controle. Na een paar maanden mocht hij er uit en begon het weer van voor af aan. Mij lijkt de enige oplossing dat hij strenge begeleiding nodig heeft om zowel van de drugs als van zijn schulden af te komen, alswel te leren verantwoordelijkheid te nemen en een nieuw leven op te bouwen. Hij geeft toe dat hij hulp nodig heeft, maar zal zelf geen initiatief nemen. Als niemand iets doet, raakt hij echt een keer aan de grond en het is maar de vraag hoe ernstig dat is en wat er dan gebeurt (het zou niet de eerste zelfmoordpoging zijn).

Wat zouden jullie adviseren om zijn leven weer op de rails te kunnen krijgen? Zijn er wellicht instanties die hem kunnen helpen drugs en schulden kwijt te raken en hem leren duurzaam op eigen benen te staan?

Alvast bedankt!
T
TijdloosLid
01-01-2024, 00:00
#2
Hallo en welkom,

Vervelend om te horen dat het van kwaad tot erger gaat nu. Als de persoon er zelf ook klaar mee is zou ik 2 dingen adviseren.

Eerste is om naar een hulpverlener te gaan (Victas,Jellinek,Breijder etc) om het gebruik in te dammen en te stoppen.
Tweede advies is een bewindvoerder via de gemeente in te schakelen. Die zorgt voor de schulden , deurwaarders en al die ellende. Wat ook een groot voordeel is daarvan dat hij/zij vast bedrag per week krijgt (leefgeld) zo is de persoon afhankelijk van de grote van de schuld klaar in 1-2 jaar. En ben je klaar daar schuldenvrij en goede structuur hoe verstandig geld uit te geven.

Zal later nog wat tips erbij posten.

Super dat je zo behulpzaam en geduldig bent.
Aan jullie beiden : succes en twijfel niet aan jezelf!
G
GbroLid
01-01-2024, 00:00
#3
Hi Tijdloos, bedankt voor je reactie.

Om het duurzaam op te lossen lijkt me dat het gewenst is om in een andere omgeving te komen met regelmatige activiteiten - om uit het huidige gebrek aan routine te komen. Een budgetbeheer is zeker nodig, alswel een behandeling waarbij niet alleen naar de verslaving gekeken wordt, maar ook naar hoe om te gaan met financiën, etc. Ik vrees dat als deze apart worden gedaan, en op eigen gelegenheid (dus met de mogelijkheid afspraken niet na te komen), het op niets uit loopt.

Er werd me gewezen op De Hoop ggz waar de mogelijkheid bestaat opgenomen te worden in een zgn. 'leefgemeenschap' waar men verschillende activiteiten heeft en genoemde hulp geboden wordt. Dit is overigens een christelijke organisatie en daar ziet hij tegenop, want in evangelisatiepraatjes heeft hij weinig zin. Ik heb echter op de website gekeken (dehoop.org) en behalve een wekelijkse dienst en de dagopening en -sluiting wordt er niets van je verwacht.

Hebben jullie wel eens gehoord van die organisatie, en/of zijn er andere organisaties waarbij men opgenomen kan worden voor een all-round (en dus hopelijk duurzame) behandeling? Of wellicht betere methoden om dit te benaderen?

Alvast bedankt!

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."