Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsAfkicken van alcohol ZONDER de AA methode??

Afkicken van alcohol ZONDER de AA methode??

4 antwoorden
4 weergaven
18-5-2026
S
SarahahahaLid
01-01-2024, 00:00
#1
Hallo
Mijn vriend heeft 3 pogingen tot afkicken gedaan alle 3 de plekken hanteerde de minnesota methode/ AA en hij heeft moeite met die methode
Zijn er alternatieve methodes ipv de AA? Zelfs als het buiten de zorgverzekering valt heb ik veel interesse in nieuwe methodes
Bij voorbaat dank
D
De Rijdende RachidLid
01-01-2024, 00:00
#2
Hanteert elke verslavingszorg instelling in de buurt die methode dan ? Hier worden er ook wel meetings georganiseerd, en die hebben goede contacten met betreffende organisatie en werken ook samen maar het wordt alleen als tip gegeven, dat je daar ook heen kan als je wilt.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#3
Met het stoppen met alcohol heb ik ervaring.
Ook met de AA methode, de bekende 12 stappen die aldaar gehanteerd worden, en die in een iets andere vorm ook in "Support groepen" gebruikt wordt.
Allereerst is alcohol, legaal of niet, een harddrug, en de afkick ervan is onbegeleid echt zwaar te noemen. Uiteraard hangt een en ander af van de hoeveelheid, hoe lang je jezelf ermee vergiftigd hebt, leeftijd, conditie, etc etc.
Mijn specialiteit lag in een grote hoeveelheid van zo zwaar mogelijk bier, laten we zeggen de "tripel categorie ".
Of dit echt wat uitmaakt lijkt me overigens niet, het gaat om de alcohol die je hebben wilt en in mijn geval óók de smaak.
Sterke drank lust ik gewoon niet, en de katers die ik daarvan ondervond waren beduidend zwaarder...dus geen sterke drank voor mij.
Het was wél zo, dat ik als eerste klant het café betrad, er in een rap tempo een aantal naar binnen goot, en enkele uren later herhaalde ik deze actie, totdat het niet meer kon.
Als je hulp zoekt, en dat moet je echt doen, dan zit je erg snel bij de AA.
En hun 12 stappen.
Ik heb met steun van de AA gedurende twee jaren lang, wél het drinken kunnen nalaten, tot nu toe.
Vwb die 12 stappen? Tja, ik had ook moeite met sommige gedeelten, zoals de befaamde "Hogere Macht" en nog wel meer, maar waar het volgens mij om gaat, zijn de feiten, dat je allereerst tussen lotgenoten zit, die allemaal weten waar je mee worstelt, en soms het nog veel, veel bonter hebben gemaakt dan jij, Soms sta je versteld van wat anderen hebben ervaren, en wat je in zo een groep zou kunnen doen, is datgene waarmee je wel iets kunt beginnen eruit halen en die hogere macht laten voor wat die is.
Als je werkelijk ervan af wil, en je echt op de bodem van de put ligt, dan grijp je álles wat je kan helpen aan zonder voorwaarden!
Natuurlijk werkt de AA methode niet voor iedereen.
Ik denk dat je in die gevallen het in "gewone" gespreksgroepen zou kunnen proberen, en die zullen et vast wel zijn.
Maar ga je met allerlei voorwaarden het traject in dan vrees ik, dat de kans om het met succes te volbrengen heel erg klein wordt....
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#4
Van de 12 stappen van de AA zijn er een aantal nogal religieus, die kan je wel schrappen als je niet gelovig bent. Of je noemt die 'hogere macht gewoon je eigen wil.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#5
acht.zes zei:
Van de 12 stappen van de AA zijn er een aantal nogal religieus, die kan je wel schrappen als je niet gelovig bent. Of je noemt die 'hogere macht gewoon je eigen wil.
Klik om te vergroten...

Dat klopt, inderdaad.
Enige pauselijke invloeden zijn zogezegd aan de orde.
Maar, je zou eigenlijk eruit kunnen halen waar je iets mee kunt.
Mea culpa is voor de kerk.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."