Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsNederlandse wiettelers winnen terrein in België

Nederlandse wiettelers winnen terrein in België

2 antwoorden
2 weergaven
18-5-2026
H
HempyLid
01-01-2024, 00:00
#1
maastricht is ook zo dichtbiijjjj en zoveel goede coffeeshops :grin: :)
J
JewCookieLid
01-01-2024, 00:00
#2
Nederlandse wiettelers winnen terrein in België

Uitgegeven: 21 mei 2006 18:15
Laatst gewijzigd: 21 mei 2006 19:08
BRUSSEL - Steeds meer Nederlandse wiettelers vinden de weg naar Belgen met geldproblemen. In ruil voor een dik pak bankbiljetten komen de Nederlanders bij hen een cannabisplantage bouwen.


"Nederlandse organisaties sturen handlangers naar België om geschikte locaties te zoeken", zei politiecommissaris Patrick Boons zondag in Het Nieuwsblad op Zondag. Vooral alleenstaande boerderijen blijken aantrekkelijk voor de verboden teelt. Maar ook zolderkamertjes laten de telers niet links liggen.


Guido Cordemans uit Kieldrecht zwichtte voor het geld van de Nederlandse wiethandelaren. In zijn kelder stonden honderd planten en op zolder had hij 1200 planten geoogst, toen justitie zijn plantage twee weken geleden kwam ontmantelen. "Ik heb er spijt van, maar ik had geen andere keuze. Het water stond aan mijn lippen: mijn huis was pas afgebrand en mjn scheiding kostte me ook al een bom geld."

De Belgische en Nederlandse justitie werken samen om de plantages aan te pakken. Het aantal opgerolde plantages neemt jaarlijks toe.

Coffeeshops

Dezelfde landen verschillen echter wel sterk van mening over de coffeeshops waar de wietteelt voor bedoeld is, zo bleek zaterdag nog bij een conferentie in Luik en Maastricht van onder meer het Benelux-parlement. Nederlanders verdedigden er het gedoogbeleid, de meeste Belgen kiezen voor nultolerantie.

Burgemeester Gert Leers van Maastricht stelde dat sluiting van coffeeshops het drugsprobleem zou vergroten, omdat de verkoop dan in de illegaliteit verdwijnt. Hij wil de coffeeshops beter controleren en spreiden.

Legaliseren

Onder meer D66 en de kleine Vlaamse socialistische partij Spirit willen in Maastricht de wietteelt voor coffeeshops legaliseren. Minister Donner (Justitie) weigert vooralsnog hierop in te gaan. Ook de buurgemeenten van Maastricht, waaronder die in België, zijn huiverig.

Burgemeester Marcel Neven van de Belgische stad Visé zei met lede ogen te zien hoe in Maastricht ook illegaal harddrugs wordt verkocht. Om aan geld te komen voor hun aankopen in Maastricht, plegen drugsgebruikers volgens hem criminele feiten in Visé.

Knooppunt

Maastricht is een knooppunt voor de drugsscene. De zestien coffeeshops trekken dagelijks 4500 drugstoeristen. Die zijn met 50 miljoen euro uitgaven goed voor een vijfde van de Nederlandse coffeeshopomzet, rekende de Maastrichtse korpschef Frans Kooiman voor tijdens de conferentie.
s
shihuandgiLid
01-01-2024, 00:00
#3
Hempy zei:
maastricht is ook zo dichtbiijjjj en zoveel goede coffeeshops :grin: :)
Klik om te vergroten...

echt eh! haha :stoned:

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."