Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsFoxconn medewerkers dreigen met zelfmoord

Foxconn medewerkers dreigen met zelfmoord

0 antwoorden
3 weergaven
18-5-2026
T
TijdloosLid
01-01-2024, 00:00
#1
Door Mark van de Luijtgaarden, donderdag 12-01-2012 15:14, Bron Bron2
De slechte werkomstandigheden in fabrieken van Foxconn kwamen eerder al aan het licht toen er achttien medewerkers van het dak afsprongen, waarvan er veertien overleden. Om verdere zelfmoordpogingen te voorkomen installeerde Foxconn toentertijd veiligheidsnetten. In Foxconns grootste fabriek in Longhua neemt overigens per maand al 5 procent van de 24.000 medewerkers ontslag.

Nu is het echter wéér raak, want volgens ZeroHedge heeft een aantal medewerkers gedreigd zelfmoord te plegen als de werkomstandigheden niet snel verbeteren. Op 2 januari besloot Foxconn namelijk om 600 medewerkers te verhuizen naar een nieuwe productielijn, om behuizingen te maken voor Acer. Op zich zou dat geen problemen moeten opleveren, zij het niet dat ze geen training krijgen en weinig verdienen. De productie zou bovendien te snel gaan, waardoor verschillende medewerkers na de eerste ochtend al meerdere blaren op hun (volledig zwarte) handen hadden. De fabrieksvloer zou ook nog eens bezaait zijn met stof, wat voor enkelen ondraaglijk is.

Een medewerker zegt dat ze niet voor het geld zijn gaan staken, maar alleen om de werkomstandigheden te verbeteren. Eerst zeiden de managers dat iedereen die ontslag wilde nemen een maandsalaris zou krijgen als compensatie, maar dat aanbod hebben ze later teruggetrokken. Daarom is er een aantal medewerkers naar het dak gelopen en hebben ze gedreigd massaal zelfmoord te plegen.

Volgens een woordvoerder van Foxconn is het incident succesvol opgelost na uitvoerig overleg tussen de werknemers, managers en de lokale Chinese overheid. Hij voegde eraan toe dat 45 medewerkers ontslag hebben genomen en dat de rest terug aan het werk is gegaan.

Na eerdere protesten besloot Foxconn netten op te hangen om meer zelfmoordpogingen te voorkomen

Een heel ander niveau van staken is dit..

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."