Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsCannabis van 4200 jaar oud in graf Hanzelijn

Cannabis van 4200 jaar oud in graf Hanzelijn

2 antwoorden
3 weergaven
18-5-2026
f
franxLid
01-01-2024, 00:00
#1
HATTEMERBROEK - In een graf uit de steentijd dat in de buurt van het Gelderse Hattemerbroek is aangetroffen, is hoogstwaarschijnlijk cannabis van ruim 4200 jaar oud aangetroffen. De nederwiet is waarschijnlijk medicinaal gebruikt wegens de pijnstillende werking, net zoals dat tegenwoordig ook wel weer gebeurt. „Het is vrijwel zeker dat het om cannabispollen gaat. Die zouden dan voor het eerst in Nederland in een archeologisch graf zijn gevonden.”

Dat heeft een woordvoerder van ProRail dinsdag gezegd aan de vooravond van de presentatie van een boek over het archeologisch onderzoek bij de aanleg van de Hanzelijn, de spoorverbinding die de Randstad met het noordoosten van Nederland verbindt.

Het graf werd al 5 jaar geleden gevonden, maar het duurde jaren voor wetenschappelijk was vastgesteld van welke planten de grote hoeveelheden pollen in de kuil waren. Dat bleek behalve cannabis ook moerasspirea te zijn, een plant met een koortsverlagende werking. De archeologen denken om die reden dat de destijds begraven persoon misschien ziek was.

Het graf heeft kenmerken van de Klokbekercultuur en dateert uit de periode 2459 - 2203 voor Christus. In de buurt werd ook een kindergraf gevonden uit 2800 - 2400 voor Christus. In de graven zijn verder drinkbekers, barnstenen kralen en sieraden aangetroffen. Museum Het Valkhof in Nijmegen heeft deze vondsten in depot.

De aanleg van de Hanzelijn heeft veel nieuw materiaal voor archeologen opgeleverd, omdat de spoorlijn door een deel van Nederland loopt waar nog maar zelden is gegraven. Zo zijn zowel in Flevoland als in Gelderland lijmproductieplaatsen uit de steentijd aangetroffen. Daar werd pek of teer uit dennenhout gewonnen om gereedschappen in elkaar te kunnen lijmen.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/1188 ... raf__.html
f
franxLid
01-01-2024, 00:00
#2
Re: Cannabis van 4200 jaar.. over historie gesproken

Pater historiae Herodotos trok zo'n 500 jaar voor Christus door de toenmalige bekende wereld. Hij maakte reisverslagen en tekende de vele gebruiken van de volkeren die hij tegenkwam op. Hij liet ons zijn kennis na op schrift en zo weten we bijvoorbeeld het volgende over de Scythen:

"Wanneer nu de Scythen het zaad van die hennep genomen hebben, kruipen ze onder hun vilten tenten en werpen vervolgens dat zaad op de door het vuur gloeiend hete stenen; dat erop geworpen zaad gaat roken en verspreidt zo'n damp, dat geen enkel Grieks dampbad er tegenop kan. De Scythen jubelen van verrukking over die damp en dat neemt bij hen de plaats van een bad in, want ze wassen hun lichaam helemaal niet met water." Bron Herodotos, Historiën, boek IV:75.

Hoewel de observaties van Herodotos overeenkomen met de archeologische vondsten is zijn interpretatie niet helemaal correct. We weten nu dat de Scythen een sjamanistisch ritueel kenden waarbij ze inderdaad een rookhut van een vilten tent maakten en daarin, op dezelfde wijze als wij nu vaporizers gebruiken, cannabis verdampten. Een gebruik dat in Herodotos zijn tijd en ruim daarvoor wijd en breed gebezigd werd. Door het inhaleren van de geestverruimende rook, het chanten (niet jubelen) en dansen kon men in contact komen met 'het hogere'.

http://www.grenswetenschap.nl/permalink.asp?grens=4353
T
TijdloosLid
01-01-2024, 00:00
#3
Was verbaast dat dit in het nieuws kwam, is al tijden bekend dat er wiet gebruikt werd duizenden jaren geleden voor de ´helende´ werking. Leuk dat er zelfs een boek is gemaakt met behulp van de vondst(en). Leuk verrast was ik dus om dit op het nieuws te zien :)

"Wanneer nu de Scythen het zaad van die hennep genomen hebben, kruipen ze onder hun vilten tenten en werpen vervolgens dat zaad op de door het vuur gloeiend hete stenen; dat erop geworpen zaad gaat roken en verspreidt zo'n damp, dat geen enkel Grieks dampbad er tegenop kan. De Scythen jubelen van verrukking over die damp en dat neemt bij hen de plaats van een bad in, want ze wassen hun lichaam helemaal niet met water." Bron Herodotos, Historiën, boek IV:75.
Klik om te vergroten...

Klinkt als een leuk ritueel, grappig idee om eens uit te voeren & vast te leggen op film (verfilming van dat boek?) :)

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."