Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsCriminoloog over Antwerpse ‘War on Drugs’: “Oude wijn in nieuwe zakken”

Criminoloog over Antwerpse ‘War on Drugs’: “Oude wijn in nieuwe zakken”

0 antwoorden
2 weergaven
18-5-2026
M
MacLeodLid
01-01-2024, 00:00
#1
Criminoloog Tom Decorte (UGent), een fervent criticus van de Antwerpse ‘War on drugs’, noemt het Stroomplan “een logische volgende stap volgens de denkwijze die al jaren gehanteerd wordt”, maar stelt zich vragen bij het nut ervan. “Het hoogst haalbare lijkt dat men er tot op zekere hoogte in zou slagen de drugstrafiek langs Antwerpen te ontmoedigen”, zegt hij. “Die trafiek zal zich dan echter verplaatsen en er zullen niet minder gebruikers of criminelen zijn.”

Decorte noemt het huidige repressieve drugsbeleid “olie op het vuur” en stelt dat het in de criminaliteit duwen van drugshandel ertoe leidt dat de winstmarges zo hoog worden dat het fenomeen niet meer te overwinnen valt. “De burgemeester (Bart De Wever, red.) zal allicht al blij zijn als hij de trafiek enigszins uit Antwerpen weg krijgt”, zegt Decorte. “Sta me toe toch voor een iets ambitieuzer beleid te pleiten. De recepten voor de drugsstrijd zijn al honderd jaar dezelfde, het is telkens oude wijn in nieuwe zakken en de resultaten blijven uit.”

Lees hier het hele artikel: https://www.hln.be/nieuws/binnenlan...on-drugs-oude-wijn-in-nieuwe-zakken~a01b5d05/


Een hoop nieuws over de War on Drugs (niet de band) bij onze zuiderburen. Is er iets gaande in België?

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."