#1
EINDHOVEN - In het buitengebied tussen Eindhoven en Son is een ondergrondse hennepkwekerij gevonden, met naar schatting zo’n 150 wietplanten. De wietkelder ligt goed verscholen in bosschages aan het eind van een doodlopend weggetje aan de Esp.
De kwekerij is zo’n 15 à 20 vierkante meter groot, en toegankelijk via een klein luik. In de kelder zijn ook enkele ontluchtingskanalen aangebracht, getuige de twee met gaten afgedekte roosters in de grond. De politie doet onderzoek. In de kelder staat een laag water van 30 centimeter. De kwekerij wordt in de loop van de dag opgeruimd.
De kwekerij werd maandag aangetroffen door medewerkers van Enexis. Het elektriciteitsbedrijf was ingeschakeld door klanten uit de buurt, die met storingen en stroomuitval waren geconfronteerd. Omdat er geen kabelbreuk of ander defect kon worden gevonden, zette Enexis maandag een meetwagen in. Die constateerde een illegale aftakking van het laagspanningsnet op het weggetje de Esp.
Maandagavond en -nacht is de plek door de politie bewaakt. Dinsdag is de brandweer erbij gehaald om de laag water uit de kwekerij te pompen. Daarna moet duidelijk worden hoe de kwekerij er van binnen precies uit ziet en kan het ontmantelen beginnen.
Het is niet bekend hoe lang de kwekerij in bedrijf is geweest en wie er achter zitten. In de directe omgeving, op een 100 meter afstand brandde enkele jaren terug een drugslab uit.
Bron : https://www.ed.nl/best-meierijstad-...en-in-buitengebied-esp-in-eindhoven~ada7ed62/
De kwekerij is zo’n 15 à 20 vierkante meter groot, en toegankelijk via een klein luik. In de kelder zijn ook enkele ontluchtingskanalen aangebracht, getuige de twee met gaten afgedekte roosters in de grond. De politie doet onderzoek. In de kelder staat een laag water van 30 centimeter. De kwekerij wordt in de loop van de dag opgeruimd.
De kwekerij werd maandag aangetroffen door medewerkers van Enexis. Het elektriciteitsbedrijf was ingeschakeld door klanten uit de buurt, die met storingen en stroomuitval waren geconfronteerd. Omdat er geen kabelbreuk of ander defect kon worden gevonden, zette Enexis maandag een meetwagen in. Die constateerde een illegale aftakking van het laagspanningsnet op het weggetje de Esp.
Maandagavond en -nacht is de plek door de politie bewaakt. Dinsdag is de brandweer erbij gehaald om de laag water uit de kwekerij te pompen. Daarna moet duidelijk worden hoe de kwekerij er van binnen precies uit ziet en kan het ontmantelen beginnen.
Het is niet bekend hoe lang de kwekerij in bedrijf is geweest en wie er achter zitten. In de directe omgeving, op een 100 meter afstand brandde enkele jaren terug een drugslab uit.
Bron : https://www.ed.nl/best-meierijstad-...en-in-buitengebied-esp-in-eindhoven~ada7ed62/