Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsschadelijkheid XTC ten opzichte van andere drugs

schadelijkheid XTC ten opzichte van andere drugs

0 antwoorden
2 weergaven
18-5-2026
a
aronV2Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Beste mensen,

Al gemiddeld 6 jaar gebruik ik XTC in alle vormen en kleuren. Toch ben ik geen ervaren gebruiker aangezien ikzelf gemiddeld 1 keer per half jaar 1 pil neem. Ik heb nog nooit behoefte gehad aan meer dan 1 pil en ook nog nooit meer dan 1 keer in het half jaar. Voor mij volstrekt op bijzondere gelegenheden.

Regelmatig krijg ik commentaar en kom ik in discussie met mensen die beweren dat het allemaal vreselijk slecht is voor mijn gezondheid en dergelijk. Hier heb ik het 1 en ander op tegen en ik ga hier even mijn mening plaatsen en vraag ook jullie je mening en vooral kennis over drugs te delen met mij.

Bij het woord XTC (en vele andere hard drugs en zelfs wiet) schrikken veel mensen. Ze kijken je gelijk anders aan en ze komen met hun meningen en oordelen die naar mijn idee vaak onzin zijn die ze gevoerd worden door de media in het algemeen. Wat je vaak hoort is dat XTC slechter is dan roken en alcohol.. waarom kunnen ze dan niet onderbouwen. Maar omdat het harddrugs is, is dat zo volgens heel veel mensen. Ik kan me daar een beetje om irriteren.
Naar mijn weten is alcohol ook een harddrugs.

Mijn persoonlijke ervaringen opgesomd wat betreft XTC, alcohol en tabak. Zowel mijn eigen gebruik als de mensen om mij heen.

Als ik zelf drink, dan weet ik dat een consumptie of 5 (bier) mij goed aangeschoten maakt en ik geniet van mijn avond, dit geld voor iedereen. 10 en het word al een ander verhaal. vanaf 15 of meer word ik Lam, moe, saai en vervelend. Anderen die drinken irriteer ik me ook mateloos aan omdat ze bij diezelfde kwantiteit geen controle meer hebben over hun lichaam en dus steeds tegen me aan zwalken of persongeluk hun bier over me heen gooien. Verder weten we allemaal dat je lever dit geen pretje vind om te verwerken. En aangezien alcohol om 1 of andere reden als harddrugs in de maatschappij algemeen geaccepteerd is, en het normaal is dat iedere puber elk weekend bezopen thuis komt is dit dus totaal niet gezond naar mijn mening.

Ik rook zelf niet, ik haat roken en ik haat het om in aanwezigheid van rokers te zijn.
Zoals ik aangaf met bier, is lagere kwantiteit niet schadelijk want je lever zal dit gewoon op zijn gemakje verwerken. Bij een sigaret daarentegen is naar mijn idee de eerste trek al per direct schadelijk gezien het gelijk longblaasjes begint af te breken. Verder zijn mensen die roken ook enorme hinder voor niet rokers want je inhaleert hun lucht. Dus hier ook ervaar ik net als bij overmatige alcohol consumptie hinder aan mensen.

Wat XTC betreft. Je hebt ze in alle vormen en kleuren, de 1 straffer dan de ander, wat zeker invloed heeft op de uitkomst. Maar over het algemeen kan ik uit eigen gebruik en ervaring vertellen dat ik nog nooit iemand lastig heb gevallen aangezien ik niks anders dan euforisch ben. Verder heb ik een spatje blauw of 5 nodig op een avond in plaats van 30 euro aan bier en cocktails om een effect te krijgen wat dat van XTC voor mij persoonlijk nooit zal evenaren.
Van andere gebruikers KAN je last hebben als ze daadwerkelijk meerdere pillen gebruiken en dus zo ver weg zijn dat ook hun controle over het lijf weg is zoals bij een dronken iemand.

Als laatst, ik heb nog nooit een kater gehad van een XTC pil, ik word wakker hooguit met lichte spierpijn vanwege je lijf die tijdelijk op 150% draait. Gezien de gemiddelde kosten van een pil zie ik er niets anders dan voordelen in mits je er verantwoordelijk mee omgaat wat ik naar mijn mening doe met een lage dosering en gecontroleerd gebruik en goede voorbereiding.

Ik ben daarentegen geen laborant of dergelijk en er zijn wetenschappers de wereld rond die in strijd zijn met elkaar om elks hun testen te publiceren over of XTC nou wel of niet schadelijk is op termijn zoals ik het bijvoorbeeld gebruik. Maar ik denk totaal geen of dermate weinig schade aan te richten aan mijn lijf/hersenen wat in contrast staat met wat een roker vanaf 1e inhalering en de miljoenen pubers elk weekend met alcohol voor elkaar krijgen.

Een feit vooropstaand is natuurlijk dat alcohol nog altijd veel hoger staat op de lijst van doodsoorzaken dan andere verdovende middelen, maar dat zal er ook mee te maken hebben dat het gebruik hiervan ook vele malen hoger ligt.

Wat ik nog wel even wil vermelden is dat ik totaal geen "fanboy" attitude probeer te plaatsen over hoe ik pillen zo geweldig en superieur vind over de rest. Het mag duidelijk zijn dat ik een enorme voorkeur heb aan de voor mij kater vrije, goedkope en meest stimulerende drug XTC boven roken en alcohol. Maar ik respecteer ieders gebruik en mening.

Vooral over de feitelijke kwestie van schade in de 3 genoemde drugs ben ik benieuwd of mijn visie met inachtneming van de kwantiteiten ervan over de drugs klopt.

Thanks :)

Een relatief vroege vogel vandaag! :wave:

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."