Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsHuisarts afspraak. Antidepressiva vragen?

Huisarts afspraak. Antidepressiva vragen?

2 antwoorden
1 weergaven
18-5-2026
J
Jumping JackLid
01-01-2024, 00:00
#1
In principe mag alleen een psychiater of psycholoog dat uitschrijven.
Maar de huisart doet het dus ook soms.
Je hebt gehoord van die kennis.
Ik zou 2x nadenken voor dat je daar aan begint.
Nadat je bent gestopt kan je nog 15 jaar last hebben van afgevlakte emoties.

Misschien dus toch eerst met een psychiater praten en niet zomaar iets slikken ook al zegt de huisarts ja.
Want die doen daar te makkelijk over.
En het is een veels te heftig medicijnen om luchtig over te doen.
C
Chr0nicLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ik heb binnenkort weer een huisarts bezoekje gepland staan voor me jaarlijkse bloeddruk/hartslag etc. check ivm de medicatie die ik voorgeschreven krijg (Dextroamfetamine).
Ik ga haar aangeven dat ik de dextroamfetamine zo goed als alleen nog maar gebruik op dagen waarop ik uitgeput ben of weinig concentratie maar dat ik het absoluut niet meer structureel dagelijks wil gebruiken. Aan haar de keuze wat ze dan gaat doen. Als de behandeling stopt vind ik het ook wel prima ergens. Haal er geen positiviteit meer uit.

Wel ben ik de laatste paar jaar erg inconsistent in mijn mood. Het schommelt enorm en het lijkt wel erger te worden. Dagen dat er werkelijk niks uit me komt qua motivatie/drive/zelfvertrouwen, zelfs de hobby's en zaken die mij vroeger enthousiast maakten doen niks voor me.
Hierbij ervaar ik redelijk veel anxiety overdag. Dit gevoel wat ik ervaar triggert dan een soort van verhaaltje in me hoofd dat ik een beetje pep of GHB moet nemen en dat ik me daarna weer prima voel. Dit gebeurd dan vaak ook waardoor ik in deze vicieuze cirkel blijf hangen al zo lang. Op de dagen dat ik me wel goed voel is mijn behoefte aan drugs zo goed als niet aanwezig en gebruik ik dan ook niet.

Een erg goede "kennis" van mij heeft paar jaar geleden exact dezelfde klachten gehad, dit droeg hij/zij ook jarenlang met zich mee maar het werd steeds erger. Die is hiermee naar de huisarts gegaan en kreeg hier 1mg Amitriptyline voor. Paar weken later kreeg ik al te horen dat die persoon zich veel beter voelt overdag, veel minder mood swings heeft en daarbij een algehele verbeterde stemming heeft.

Ik wil dus hierom de huisarts vragen of ik een anti depressiva mag uitproberen om te kijken of dit mij iets gaat geven! Al is het maar even een tijdelijke kickstart om bepaalde patronen te doorbreken en voornamelijk met als doel om iets lekkerder in me vel te zitten.
Ook hoor ik graag of er nog tips zijn waar ik aan moet denken tijdens zo'n gesprek, wat kan ik wel en wat kan ik niet zeggen bijvoorbeeld zodat de huisarts niet gaat twijfelen of ik maar gewoon op zoek ben naar een rush of nieuwe drug.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#3
Chr0nic zei:
Ook hoor ik graag of er nog tips zijn waar ik aan moet denken tijdens zo'n gesprek, wat kan ik wel en wat kan ik niet zeggen bijvoorbeeld zodat de huisarts niet gaat twijfelen of ik maar gewoon op zoek ben naar een rush of nieuwe drug.
Klik om te vergroten...
Gewoon eerlijk zijn. Geen tips gebruiken om maar je medicatie te krijgen die je wil. Een arts kan dat beter bepalen dan jij. Een ervaring van een kennis zegt niet veel. Als je huisarts het je niet gaat voorschrijven heeft hij/zij daar misschien wel een goede reden voor.
En zoals @Jumping Jack zegt is antidepressiva niet een simpel zacht medicijn. Het heeft veel invloed op van alles. Het is een quick fix die je niet beter maakt maar de symptomen onderdrukt. Ga werken aan je psyche via een psycholoog of psychiater.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."