Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsBromazepam niet voorlopig niet leverbaar Wie heeft advies?

Bromazepam niet voorlopig niet leverbaar Wie heeft advies?

11 antwoorden
5 weergaven
18-5-2026
Z
ZanzaLid
01-01-2024, 00:00
#1
Moest zelf ook nog even spieken, maar 15 mg bromazepam staat ongeveer gelijk aan 3 mg lorazepam. Dus in feite slik je nu de helft van de dosis die je gewend bent.

Halfwaardetijden liggen op vergelijkbare waardes. Bromazepam iets langer, maar het verschilt niet veel.

Probeer 3x daags 1 mg lorazepam, zoals voorgeschreven. Ben benieuwd of je klachten dan afnemen, of in ieder geval de proporties aannemen van tijdens het gebruik van bromazepam.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
G
GeneesmiddelLid
01-01-2024, 00:00
#2
Deze jongen slaat gewoon echt de spijker op de kop ☝️. Chapeau @Zanza, nu nog bier met alcohol drinken.
Z
ZanzaLid
01-01-2024, 00:00
#3
Geneesmiddel zei:
Deze jongen slaat gewoon echt de spijker op de kop ☝️. Chapeau @Zanza, nu nog bier met alcohol drinken.
Klik om te vergroten...
Da is nou net 1 van de problemen giegel de giegel
T
Tess@Lid
01-01-2024, 00:00
#4
Zanza zei:
Allereerst erg vreemd dat je huisarts geen passend alternatief kan bedenken hierop (hoewel dat door het voorschrijven van lorazepam wel weer wordt gedaan). Het farmacotherapeutisch kompas zou bijvoorbeeld simpelweg al kunnen worden geraadpleegd.

Dat je nu 3x 0.5 mg lorazepam neemt ipv de 12-15 mg bromazepam geeft mijn inziens inderdaad 'ontwenningsverschijnselen'. Je zegt dat je maximaal 3x per dag 1mg lorazepam mag innemen. Mijn persoonlijke advies (ben geen dokter, slechts ervaringsdeskundige) zou zijn om je aan die dosering te houden. Blijven de klachten, ga dan terug naar je huisarts.
Klik om te vergroten...
Beste Zanza, hartelijk dank voor je snelle reactie. Ik heb zelf de Lorazepam voorgesteld bij mijn huisarts, in eerste instantie wilde ze dit niet voorschrijven vanwege de afhankelijkheid, dus ik zeg pardon dat ben ik al meer dan 20 jaar van de Bromazepam. Gelukkig heeft ze het nu wel voorgeschreven. De Diazepam die ik als eerste heb geprobeerd schreef ze zonder blikken of blozen voor. Maar ik focus me teveel op mijn angst en paniek! Ik neem je advies ter harte en ga de dosering van 3x daags proberen en kijken hoe dit gaat. word vervolgd.
Z
ZanzaLid
01-01-2024, 00:00
#5
Tess@ zei:
Beste Zanza, hartelijk dank voor je snelle reactie. Ik heb zelf de Lorazepam voorgesteld bij mijn huisarts, in eerste instantie wilde ze dit niet voorschrijven vanwege de afhankelijkheid, dus ik zeg pardon dat ben ik al meer dan 20 jaar van de Bromazepam. Gelukkig heeft ze het nu wel voorgeschreven. De Diazepam die ik als eerste heb geprobeerd schreef ze zonder blikken of blozen voor. Maar ik focus me teveel op mijn angst en paniek! Ik neem je advies ter harte en ga de dosering van 3x daags proberen en kijken hoe dit gaat. word vervolgd.
Klik om te vergroten...
Graag gedaan. Vreemde reactie wel van je huisarts. Al werken benzodiazepines veelal op vergelijkbare wijzes, lijkt het me in jouw positie inderdaad een uitstekend idee om lorazepam voor te stellen als alternatief. Alprazolam had bijvoorbeeld ook nog wel gekund, maar werkt wat korter, maar wel minder sederend.

Anyway. Ik denk dat je het met 3x1mg lorazepam wel uit kunt zitten, totdat bromazepam weer voorradig is. Overigens ook een vreemde zaak dat dit niet voorradig is. Ook geen andere generieke merken?
T
Tess@Lid
01-01-2024, 00:00
#6
Zanza zei:
Graag gedaan. Vreemde reactie wel van je huisarts. Al werken benzodiazepines veelal op vergelijkbare wijzes, lijkt het me in jouw positie inderdaad een uitstekend idee om lorazepam voor te stellen als alternatief. Alprazolam had bijvoorbeeld ook nog wel gekund, maar werkt wat korter, maar wel minder sederend.

Anyway. Ik denk dat je het met 3x1mg lorazepam wel uit kunt zitten, totdat bromazepam weer voorradig is. Overigens ook een vreemde zaak dat dit niet voorradig is. Ook geen andere generieke merken?
Klik om te vergroten...
Ik loop pas 1 jaar bij deze huisarts, en ze is er niet zo in thuis. Alprazolam heb ik in 2019 geslikt toen was de Bromazepam ook een lange tijd niet leverbaar. Maar dit dekte de lading van mijn klachten niet en ik werd er raar van. Het is echt schandalig dat er geen leveringen zijn. Zoveel mensen die dit slikken hebben nu een groot probleem. Het is geen paracetamolletje die je even niet kunt krijgen.
Z
ZeepbellekeLid
01-01-2024, 00:00
#7
in België nog wel verkrijgbaar onder de merknaam Lexotan.
P
Petr@1966Lid
01-01-2024, 00:00
#8
Dankzij de tip van Liez, naar mijn apotheek gegaan, en die heeft Bromazenil uit Duitsland besteld.
100 stuks voor €30 Is hetzelfde als Bromazepam. Geen enkele andere medicatie heeft de werkzame stof Bromazepam, dus super blij mee.
Z
ZeepbellekeLid
01-01-2024, 00:00
#9
Lexotan is ook bromozepam. Verkrijgbaar in België.
S
Sas1616Lid
01-01-2024, 00:00
#10
Petr@1966 zei:
Dankzij de tip van Liez, naar mijn apotheek gegaan, en die heeft Bromazenil uit Duitsland besteld.
100 stuks voor €30 Is hetzelfde als Bromazepam. Geen enkele andere medicatie heeft de werkzame stof Bromazepam, dus super blij mee.
Klik om te vergroten...
Hi Petra,
Welke apotheek heb jij? #wanhopig
Ik heb wel 10 apotheken gebeld en niemand kan iets voor me betekenen. Zowel huisarts als apotheek zeiden dat je heel makkelijk over kunt gaan van Broma naar Oxa, zelfs dat ik gewoon de Broma moest opmaken en dan oxa moet gaan slikken. Nu zit ik met de gebakken peren... 😓
Groet, Saskia
T
Tess@Lid
01-01-2024, 00:00
#11
Beste leden,

Ik heb een hulpvraag, ik slik al heel lang tussen de 12-15 mg Bromazepam dagelijks voor angsten, onrust etc etc. Nu is dit middel voor onbepaalde tijd niet meer leverbaar. I heb zelf al een beetje online gekeken voor een vervanger maar word er niet veel wijs uit. Mijn huisarts weet het ook niet. Nu heb ik Lorazepam gekregen, ik mag hiervan maximaal 3 tabletten van 1 mg per dag. Gisteren ben ik begonnen met 3x 0.5 mg omdat ik eerst wil kijken hoe mijn lichaam reageert, omdat ik al zolang Bromazepam slik. Ik heb nu last van klamme handen en voeten, eetlust is weg, en van binnen trillerig. Vannacht lichte hartkloppingen. Zijn dit ontwennigverschijnsllen van de Bromazepam of moet mijn lichaam wennen aan deze nieuwe medicatie? Heb hiervoor Diazepam gekregen ( had hiervoor de apotheker aangeschreven of dit voor mij een goed alternatief zou zijn ) maar dit werkte helemaal niet, dit word gebruikt om af te bouwen en ik zoek echt een goede vervanger. Voel de angst en onrust terug komen en weet het even niet meer. Wie heeft er goede raad? Alvast hartelijk dank.
Z
ZanzaLid
01-01-2024, 00:00
#12
Tess@ zei:
Beste leden,

Ik heb een hulpvraag, ik slik al heel lang tussen de 12-15 mg Bromazepam dagelijks voor angsten, onrust etc etc. Nu is dit middel voor onbepaalde tijd niet meer leverbaar. I heb zelf al een beetje online gekeken voor een vervanger maar word er niet veel wijs uit. Mijn huisarts weet het ook niet. Nu heb ik Lorazepam gekregen, ik mag hiervan maximaal 3 tabletten van 1 mg per dag. Gisteren ben ik begonnen met 3x 0.5 mg omdat ik eerst wil kijken hoe mijn lichaam reageert, omdat ik al zolang Bromazepam slik. Ik heb nu last van klamme handen en voeten, eetlust is weg, en van binnen trillerig. Vannacht lichte hartkloppingen. Zijn dit ontwennigverschijnsllen van de Bromazepam of moet mijn lichaam wennen aan deze nieuwe medicatie? Heb hiervoor Diazepam gekregen ( had hiervoor de apotheker aangeschreven of dit voor mij een goed alternatief zou zijn ) maar dit werkte helemaal niet, dit word gebruikt om af te bouwen en ik zoek echt een goede vervanger. Voel de angst en onrust terug komen en weet het even niet meer. Wie heeft er goede raad? Alvast hartelijk dank.
Klik om te vergroten...
Allereerst erg vreemd dat je huisarts geen passend alternatief kan bedenken hierop (hoewel dat door het voorschrijven van lorazepam wel weer wordt gedaan). Het farmacotherapeutisch kompas zou bijvoorbeeld simpelweg al kunnen worden geraadpleegd.

Dat je nu 3x 0.5 mg lorazepam neemt ipv de 12-15 mg bromazepam geeft mijn inziens inderdaad 'ontwenningsverschijnselen'. Je zegt dat je maximaal 3x per dag 1mg lorazepam mag innemen. Mijn persoonlijke advies (ben geen dokter, slechts ervaringsdeskundige) zou zijn om je aan die dosering te houden. Blijven de klachten, ga dan terug naar je huisarts.
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."