#1
Wist niet zo goed of deze hier moest of bij farmaceutische drugs. Ik zie 'm wel verplaatst worden als die verkeerd staat. Hoe dan ook: een klein quetiapinerapportje voor zij die toevallig heel erg benieuwd zijn naar het effect van quetiapine op verschillende doses!
Na heel wat medicatie gehad te hebben, besloot ik het opnieuw te proberen met quetiapine, deze keer met de insteek dat ik er mogelijk wat aan heb vanwege de veelzijdige werking van quetiapine. Ik heb het op voorschrift vanwege unipolaire depressie waarbij enkel een antidepressivum niet effectief genoeg was, vandaar dat mijn huidige dosis ook zo hoog is (niet vanwege bipolaire stoornis). Het helpt mij met op tijd in slaap vallen/een normaal slaapritme krijgen, meer eetlust krijgen en bovenal om mijn hoofd leeg te maken. Ik ben heel bang voor mijn eigen gedachten (maar er is geen sprake van psychoses o.i.d.). Zo heb ik erg veel last van vastzitten in enorm enge/zelfmoord verheerlijkende gedachtengangen en vanwege mijn impulsiviteit leidt dat soms tot drugsmisbruik of zelfbeschadiging op andere manieren. Quetiapine heeft ervoor gezorgd dat ik mezelf meer in de hand heb (op 150mg, tenminste). Hieronder een opsomming van mijn ervaring per dosis:
25mg (snelle afgifte): ik heb op 2 verschillende momenten 25mg quetiapine voorgeschreven gekregen toen ik last had van depressie (en bijkomende slaapproblemen). Allebei de keren was dat niet lang een succes. De eerste 3-4 dagen ging de sterkte van het effect naar mijn gevoel exponentieel omlaag, maar deed het wel waar ik het voor gebruikte: het werkte sederend en . Normaliter zou de werking van quetiapine niet (veel?) minder moeten worden als je 25mg quetiapine consistent blijft slikken, maar bij mij was het dus beide keren zo dat ik na 4 dagen gewoon niets meer ervan voelde. Hoe dat zit weet ik ook niet helaas, maar 25mg werd dus al vrij snel 50mg.
50mg (snelle afgifte): ongeveer hetzelfde verhaal als hierboven: het deed eerst z'n werk, maar na 2 dagen voelde ik daar ook niets meer van. In overleg met mijn therapeut besloten we de dosis te veranderen naar 150mg retard om te kijken wat voor effect dat had, want ik wilde het niet zo snel opgeven met quetiapine. I.t.t. alle andere medicijnen die ik gebruikt heb had ik namelijk 0 bijwerkingen van quetiapine op 25 en 50mg, dus zolang dat ook niet aan de orde was leek me het 't waard.
150mg (vertraagde afgifte): dit is de dosis waar ik nu opzit en ik ben er ontzettend blij mee. Het geeft me enorm veel rust in m'n hoofd en daarmee geeft het me perfect te gelegenheid om rustig in slaap te vallen, al ervaar ik 150mg retard niet als heel erg sederend of zo. Het is gewoon duwtje de goede richting op, maar verder moet ik wel gewoon zelf in bed gaan liggen en niet allerlei andere dingen gaan doen die mensen sowieso wakker houdt, ongeacht of je wel of geen mentale problemen hebt.
300mg (vertraagde afgifte): ik heb 2 maal deze dosis gebruikt. Ik ervaarde iets meer sedatie, maar nu begonnen de bijwerkingen ook wel echt op te zetten. Mijn therapeut had me ook aangeraden om niet mijn dosis naar 300mg op te hogen om die reden, maar ik was eigenwijs en wilde toch zien hoe dat was. De voordelen op deze dosis wogen voor mij niet op tegen de nadelen. De enige reden dat ik de eerste keer dat ik 300mg had genomen toch dacht dat ik er heel veel aan had, was dat ik me gewoon heel verdrietig/suïcidaal voelde en het feit dat dat nare gevoel ineens weg was een gigantische opluchting was (maar dat was waarschijnlijk even goed het geval geweest als ik 150mg had genomen).
Vragen mogen altijd gesteld worden natuurlijk!
Na heel wat medicatie gehad te hebben, besloot ik het opnieuw te proberen met quetiapine, deze keer met de insteek dat ik er mogelijk wat aan heb vanwege de veelzijdige werking van quetiapine. Ik heb het op voorschrift vanwege unipolaire depressie waarbij enkel een antidepressivum niet effectief genoeg was, vandaar dat mijn huidige dosis ook zo hoog is (niet vanwege bipolaire stoornis). Het helpt mij met op tijd in slaap vallen/een normaal slaapritme krijgen, meer eetlust krijgen en bovenal om mijn hoofd leeg te maken. Ik ben heel bang voor mijn eigen gedachten (maar er is geen sprake van psychoses o.i.d.). Zo heb ik erg veel last van vastzitten in enorm enge/zelfmoord verheerlijkende gedachtengangen en vanwege mijn impulsiviteit leidt dat soms tot drugsmisbruik of zelfbeschadiging op andere manieren. Quetiapine heeft ervoor gezorgd dat ik mezelf meer in de hand heb (op 150mg, tenminste). Hieronder een opsomming van mijn ervaring per dosis:
25mg (snelle afgifte): ik heb op 2 verschillende momenten 25mg quetiapine voorgeschreven gekregen toen ik last had van depressie (en bijkomende slaapproblemen). Allebei de keren was dat niet lang een succes. De eerste 3-4 dagen ging de sterkte van het effect naar mijn gevoel exponentieel omlaag, maar deed het wel waar ik het voor gebruikte: het werkte sederend en . Normaliter zou de werking van quetiapine niet (veel?) minder moeten worden als je 25mg quetiapine consistent blijft slikken, maar bij mij was het dus beide keren zo dat ik na 4 dagen gewoon niets meer ervan voelde. Hoe dat zit weet ik ook niet helaas, maar 25mg werd dus al vrij snel 50mg.
50mg (snelle afgifte): ongeveer hetzelfde verhaal als hierboven: het deed eerst z'n werk, maar na 2 dagen voelde ik daar ook niets meer van. In overleg met mijn therapeut besloten we de dosis te veranderen naar 150mg retard om te kijken wat voor effect dat had, want ik wilde het niet zo snel opgeven met quetiapine. I.t.t. alle andere medicijnen die ik gebruikt heb had ik namelijk 0 bijwerkingen van quetiapine op 25 en 50mg, dus zolang dat ook niet aan de orde was leek me het 't waard.
150mg (vertraagde afgifte): dit is de dosis waar ik nu opzit en ik ben er ontzettend blij mee. Het geeft me enorm veel rust in m'n hoofd en daarmee geeft het me perfect te gelegenheid om rustig in slaap te vallen, al ervaar ik 150mg retard niet als heel erg sederend of zo. Het is gewoon duwtje de goede richting op, maar verder moet ik wel gewoon zelf in bed gaan liggen en niet allerlei andere dingen gaan doen die mensen sowieso wakker houdt, ongeacht of je wel of geen mentale problemen hebt.
300mg (vertraagde afgifte): ik heb 2 maal deze dosis gebruikt. Ik ervaarde iets meer sedatie, maar nu begonnen de bijwerkingen ook wel echt op te zetten. Mijn therapeut had me ook aangeraden om niet mijn dosis naar 300mg op te hogen om die reden, maar ik was eigenwijs en wilde toch zien hoe dat was. De voordelen op deze dosis wogen voor mij niet op tegen de nadelen. De enige reden dat ik de eerste keer dat ik 300mg had genomen toch dacht dat ik er heel veel aan had, was dat ik me gewoon heel verdrietig/suïcidaal voelde en het feit dat dat nare gevoel ineens weg was een gigantische opluchting was (maar dat was waarschijnlijk even goed het geval geweest als ik 150mg had genomen).
Vragen mogen altijd gesteld worden natuurlijk!