Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsVraagjes omtrent pep/ritalin

Vraagjes omtrent pep/ritalin

0 antwoorden
2 weergaven
18-5-2026
P
PlusLid
01-01-2024, 00:00
#1
Hallo allemaal,
Ik zit al een tijdje met een aantal vraagjes te kampen waar niemand uit mijn sociale kringen mij écht een antwoord op weet te kunnen geven. Het zit me zodanig dwars dat ik geen nuttige antwoorden weet te krijgen, dat het me best wel vaak bezighoudt (zoals nu :rolleyes: :angry: ).
Dit zijn vraagjes met betrekking tot de verschillende soorten medicatie voor adhd, en deze vragen/verwarring komen voort uit de vergelijkingen die af en toe in mijn hoofd komen opdraven. Deze vergelijkingen bestaan uit mijn ervaringen van het gebruik van deze adhd medicatie, tegenover mijn ervaringen met pep.
Met pep heb ik veel ervaring, maar ik probeer daarmee te stoppen dus vandaar dat ik iets anders zoek en vandaar ook dat ik vaak automatisch al de werking vergelijk met de werking van pep.

Voordat ik mijn vragen hier neerkwak, zal ik eerst wat over mezelf vertellen. Zodat ze ook te beantwoorden zijn, haha. :wink:

Ik ben 17 jaar oud, 1.80 lang en ik weeg op het moment 71 kg. Ik heb veel soorten drugs gebruikt in een vrij korte periode; ik zit ongeveer 5 maanden aan de harddrugs. Ik vind alles leuk om te gebruiken (vaak ook dagelijks gebruik van van alles en nog wat), maar ik ben maar van 1 drugs écht afhankelijk: ik ben namelijk pepverslaafd.
Door omstandigheden moest er echter plotseling een punt achter mijn drugsgebruik gezet worden, met tot gevolg dat ik inmiddels al 5 helemaal clean ben van zowel harddrugs als softdrugs.
Ik heb me er nooit op laten testen, maar voor zover bekend is heb ik geen adhd, add, etc.
Hoewel ik dat niet heb, gebruik ik al ongeveer een jaar methylfenidaat om de concentratie voor het leerwerk voor school te verhogen. Dit werkt op zich heel goed, alleen pep werkte vanzelfsprekend veel beter dus in mijn pepperiode heb ik geen methylfenidaat of iets dergelijks gebruikt/nodig gehad voor dat soort doeleinden.

Als ik methylfenidaat gebruik om lekker een tijdje voor school aan de slag te gaan, slik ik meestal 3 van die kleine, ronde, witte 10mg pilletjes (die met zo'n breeklijntje erin).
Hoewel; soms iets minder, en soms iets meer.
Dat ligt heel erg aan de situatie natuurlijk, maar laten we voor het gemak zeggen dat we telkens uitgaan van die 30mg.
Oké, daar gaan we... :rock:

- Dit heeft meestal het gewenste effect; namelijk een hogere concentratie, het gevoel hebben lekker bezig te willen zijn, een stuk opgewekter, etc.
Maar hoe kan het dat ik dit de ene keer na 25-30 minuten al voel opkomen, en een andere keer soms pas na 60-90 minuten?

- Ik heb van pep héél zelden tot nooit last gehad van hartkloppingen. En mijn pepgebruik was er niet best aan toe; ik gebruikte veel meer pep dan dat ik nu methylfenidaat gebruik. Bovendien is pep heftiger, dus... Hoe kan het dat ik vaak na deze 30mg methylfenidaat al last krijg van hartkloppingen? En soms ook een hele hoge bloeddruk?

- Klopt het dat de gewenste effecten maar 2-3 uur aanhouden en daarna heel snel vervangen worden door een héle vervelende uitwerking, die zo'n 4 uur aanhoudt? Ligt dit aan mij, of werkt het nu eenmaal bij iedereen zo kort en heeft iedereen een lange uitwerking?

- Hoe kan het dat de uitwerking 3x zo zwaar, depri, down, drukkend, duidelijk aanwezig, en vooral uitermate irritant werkt dan die van pep? Ik zou denken dat dat andersom zou zijn, omdat pep harddrugs is en dit niet? :rolleyes:

- Op het moment dat ik tijdens de uitwerking besluit bij te pakken (30mg weer), verzacht dit het gevoel van de huidige uitwerking alleen maar. Terwijl als je pep bij pakt tijdens de uitwerking, je gelijk weer alleen maar de gewenste effecten terugkrijgt. Is hier uitleg voor?

- Wat is het verschil in werking en het bijbehorende effect tussen methylfenidaat, concerta, ritalin, medikanet, (weten jullie nog andere te noemen?)? Dexamfetamines weet ik wel, want dat is gewoon het gevoel van hele goeie pep; aangezien dexamfetamines de werkende stof in de amfetamines zijn.

- Welke van bovenstaande opsomming (plus eventuele toevoegingen daaraan van jullie kant) kan ik het best gebruiken, wil ik me goed kunnen concentreren? Belangrijk daarin is dat het fijne/goeie gevoel als je ergens mee bezig bent, ook aanwezig moet zijn. Dit motiveert me vaak juist om aan de slag te gaan. :wave:

- Graag wil ik ook weten welke de lichtste/kortste uitwerking heeft?

- Iemand ervaring met het snuiven van methylfenidaat? Werkt dat i.v.m. bindmiddel dat in die pillen zit? En wat is jullie ervaring van het snuiven vergeleken met het slikken, drinken, onder de tong leggen, (andere manieren om in te nemen...?)?


Ik hoop dat jullie me aan wat antwoorden kunnen helpen. :P
Ook zou het leuk zijn als jullie wat van jullie eigen ervaringen met dit hele clubje medicatie (of varianten daarvan; laat het me weten!) zouden willen delen.

Ik zie het vanzelf wel verschijnen, en anders in ieder geval bedankt voor je tijd om het verhaaltje een beetje door te lezen. :wink:

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."