Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
Ā© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsVermiculiet/Perliet bodem PF-TEK (steriliseren?)

Vermiculiet/Perliet bodem PF-TEK (steriliseren?)

0 antwoorden
2 weergaven
18-5-2026
B
Bewust_ZIJN verkennerLid
01-01-2024, 00:00
#1
Bij de PF-TEK techniek,

Wanneer de cakes gereed zijn, dat wil zeggen dat het Mycelium zich geheel verdeeld heeft door het kweekmedium in de pot, wanneer het dus geheel gekoloniseerd is.
Dan kan de Mycelium cake, in de fruiting chamber geplaatst worden, bijvoorbeeld op een laag gehydrateerd perliet.
  • De ene handleiding schrijft dat de Mycelium cake rechtstreeks op het perliet geplaatst kan worden. Direct contact met het perliet dus.
  • De andere handleiding schrijft dat een gesteriliseerd schoteltje geplaatst moet worden op het perliet, waarop vervolgens de Mycelium cake geplaatst kan worden. Geen direct contact met het perliet dus.
Dit is een quote uit een handleiding van Zamnesia:
1. Giet een laag van 1,5cm perliet of geƫxpandeerde kleikorrels op de bodem van de vruchtlichamen kamer. Een aantal lagen keukenrol werkt ook goed.

2. Bevochtig de laag met een plantenspuit, gevuld met schoon water.
Klik om te vergroten...

Deze methode staat mij een beetje tegen. Zoals ik het lees komt het dus neer op het volgende. Je hebt een mooie schone Fruiting Chamber, hier strooi je zonder enige bewerking het perliet vanuit de verpakking op de bodem, tot je een laagdikte van 1,5cm hebt bereikt. En spuit hier vervolgens vers kraanwater op.

Tijdens het voorafgaande proces, totdat de Mycelium Cakes klaar zijn, doe je er alles aan om zo schoon mogelijk te werken om contaminatie te voorkomen. Vervolgens gooi je wel zo die "vieze" korrels in je fruiting camber en bespuit het met kraanwater.

Vragen:
  1. Wat is volgens jullie beter, rechtstreeks op het perliet of eerst op een schoteltje?
  2. Ondernemen jullie actie om contaminatie vanuit het perliet te voorkomen? Is het bijvoorbeeld een idee om eerst het perliet te stomen in een snelkookpan? Of andere methoden zijn ook welkom.
  3. Is vermiculiet niet een betere keuze om te gebruiken op de bodem? Zal dit bijvoorbeeld de luchtvochtigheid effectiever hoog houden? Of is het logisch dat ze kiezen voor Perliet?
  4. Ook heb ik gelezen dat sommige mensen Waterstofperoxide toevoegen aan het water waarmee het perliet bevochtigd wordt. Heeft iemand hier ook ervaring mee?
Wat ik bijvoorbeeld nog vond is het volgende:
Just boil the perlite for 60 mins or so.. strain it..
then throw it still warm in a sterile chamber! "it raises the humidity level"..
but let it cool enough before u throw the cakes in there!!!!!
Klik om te vergroten...

The standard Hydrogen Peroxide available in stores is 3%. Mix this using 100ml/liter of water (10%) for your perlite
Klik om te vergroten...
Dus hier wordt bijvoorbeeld gezegd 100ml waterstofperoxide 3% per liter water. Online makkelijk verkrijgbaar: https://www.werkenmetmerken.nl/nl/waterstofperoxide_3_/p/7131

Sterilizing.. it's not required.. but you can bake perlite/vermeculite at 350*F for an hour
if you want to be extra careful.
Klik om te vergroten...
(350*F = 180*C)

Bedankt! Gr Maik

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."