Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsAntwoord week 3 De hik van dissociatieve drugs?

Antwoord week 3 De hik van dissociatieve drugs?

1 antwoorden
8 weergaven
18-5-2026
D
Drugs InfolijnLid
01-01-2024, 00:00
#1
VRAAG:
Als ik een aantal dagen aan de dissociatieve dope zit krijg ik bijna onophoudelijk de hik. Met alcohol komt dit ook voor. Nu mijn vraag; waardoor komt dit en is er iets tegen te doen behalve minder gebruiken natuurlijk?
Klik om te vergroten...

ANTWOORD:
Over de exacte oorzaken van het ontstaan van de hik is eigenlijk heel weinig bekend, over de relatie tussen gebruik van drugs en ontstaan van de hik nog veel minder. Er zijn wel wat algemene oorzaken te noemen: schrokkend eten, het drinken van koolzuurhoudende dranken, tumoren, allerlei ziekten, het ondergaan van een narcose, etc.

Naar de connectie tussen het drinken van alcohol en de hik is weinig onderzoek gedaan. Je zou de hik kunnen krijgen omdat alcohol de maag en de slokdarm prikkelt en zo het middenrif activeert. Ook zou een deel van hersenen en het zenuwstelsel onder invloed van alcohol het middenrif kunnen activeren. Maar over de precieze oorzaak is weinig bekend.

Over de relatie tussen gebruik van dissociatieve drugs en het ontstaan van de hik is nog minder bekend. Slechts zelden (zoals bijvoorbeeld hier: http://www.bluelight.ru/vb/showthread.php?p=1054377 ) wordt er melding van gemaakt.

Van bepaalde verdovende middelen, waaronder heroïne, weten we dat dit soms tot een langdurige hik kan leiden. Dit heeft er wellicht mee te maken dat als je zwaar onder invloed van heroïne bent, je je steeds trager beweegt en ademhaalt. Vaak zak je – omdat je zwaar verdoofd bent, ook in allerlei rare houdingen weg , die mogelijk de ademhaling verstoren. Vervolgens schrik je om de zoveel tijd ineens wakker, waardoor de ademhaling even verstoort raakt en de hik kan ontstaan.

Bij bijvoorbeeld ketamine kan een vergelijkbare situatie zich voordoen, aangezien men vaak een scheiding van lichaam en geest ervaart en de bewegingen houterig en traag worden. Hoewel ketamine de ademhaling niet onderdrukt, is het wel denkbaar dat de ademhaling tijdelijk wat van slag raakt, bijvoorbeeld door verkeerd slikken.

Kortom, het blijft gissen naar de oorzaken. Als je de hik hebt, zou je het volgende kunnen proberen:

Drink weinig of geen koolzuurhoudende dranken
Eet niet teveel voor of na het gebruik
Probeer bewust te ademen
Probeer een evenwicht te vinden in rust en activiteit.
s
speedjunky69Lid
01-01-2024, 00:00
#2
jullie vergeten chloorpromazine te noemen als anti-hikmiddel in lekentermen.

dat word vaak voorgeschreven bij onophoudelijk en vaak hikken en das in mijn ogen geen overdreven middel want je kan er flink onder lijden van dat hikken.....

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."