#1
ik heb het volgende gevonden:
Strenger optreden tegen drugs in verkeer
en het dikgedrukte... ik zou graag willen weten hoevéél dat precies is... en zou er ook een richtlijn zijn voor xtc?
Nieuwsbericht | 23-09-2010
De opsporing en aanpak van drugs in het verkeer wordt verbeterd doordat automobilisten, motorrijders en bromfietsers door de politie verplicht kunnen worden om mee te werken aan het afnemen van speeksel met behulp van een zogeheten speekseltester, die vrij eenvoudig vaststelt of iemand drugs heeft gebruikt.
Er kan hierdoor strenger en gemakkelijker tegen bestuurders van motorrijtuigen worden opgetreden. Dit blijkt uit een wetsvoorstel dat minister Hirsch Ballin (Justitie) mede namens minister Eurlings (Verkeer en Waterstaat) voor advies naar verschillende instanties heeft gestuurd, zoals het openbaar ministerie en de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV).
Rijden onder invloed drugs apart strafbaar gesteld
Rijden onder invloed van drugs wordt apart strafbaar gesteld. Een lijst met veelvoorkomende drugs geeft precies aan boven welke waarden het gebruik gevaar voor het verkeer oplevert. Zo mag de meetbare stof amfetamine en cocaïne in het bloed van de bestuurder niet hoger zijn dan 50 microgram per liter bloed. In het geval van cannabis is voor de meetbare stof tetrahydrocannabinol een grens vastgesteld van 3,0 microgram per liter bloed. De lijst is begin dit jaar samengesteld door een adviescommissie van acht deskundigen uit Nederland, België en Duitsland, onder leiding van het Nederlands Forensisch Instituut (NFI).
Het is zonder meer duidelijk welke drugs de rijvaardigheid negatief beïnvloeden en boven welke waarden het gebruik van deze stoffen strafbaar is. Voor die drugs hoeft dus niet langer te worden bewezen dat de bestuurder van het motorrijtuig onder zodanige invloed van de gebruikte drug verkeerde dat hij niet tot rijden in staat was. Als bloedonderzoek vaststelt dat een bestuurder een hogere concentratie van de meetbare stof in zijn bloed heeft dan de vermelde grenswaarde, dan is het bewijs geleverd voor overtreding en volgt een straf, bijvoorbeeld een boete of een tijdelijke ontzegging van de rijbevoegdheid.
Strenger optreden tegen drugs in verkeer
en het dikgedrukte... ik zou graag willen weten hoevéél dat precies is... en zou er ook een richtlijn zijn voor xtc?
Nieuwsbericht | 23-09-2010
De opsporing en aanpak van drugs in het verkeer wordt verbeterd doordat automobilisten, motorrijders en bromfietsers door de politie verplicht kunnen worden om mee te werken aan het afnemen van speeksel met behulp van een zogeheten speekseltester, die vrij eenvoudig vaststelt of iemand drugs heeft gebruikt.
Er kan hierdoor strenger en gemakkelijker tegen bestuurders van motorrijtuigen worden opgetreden. Dit blijkt uit een wetsvoorstel dat minister Hirsch Ballin (Justitie) mede namens minister Eurlings (Verkeer en Waterstaat) voor advies naar verschillende instanties heeft gestuurd, zoals het openbaar ministerie en de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV).
Rijden onder invloed drugs apart strafbaar gesteld
Rijden onder invloed van drugs wordt apart strafbaar gesteld. Een lijst met veelvoorkomende drugs geeft precies aan boven welke waarden het gebruik gevaar voor het verkeer oplevert. Zo mag de meetbare stof amfetamine en cocaïne in het bloed van de bestuurder niet hoger zijn dan 50 microgram per liter bloed. In het geval van cannabis is voor de meetbare stof tetrahydrocannabinol een grens vastgesteld van 3,0 microgram per liter bloed. De lijst is begin dit jaar samengesteld door een adviescommissie van acht deskundigen uit Nederland, België en Duitsland, onder leiding van het Nederlands Forensisch Instituut (NFI).
Het is zonder meer duidelijk welke drugs de rijvaardigheid negatief beïnvloeden en boven welke waarden het gebruik van deze stoffen strafbaar is. Voor die drugs hoeft dus niet langer te worden bewezen dat de bestuurder van het motorrijtuig onder zodanige invloed van de gebruikte drug verkeerde dat hij niet tot rijden in staat was. Als bloedonderzoek vaststelt dat een bestuurder een hogere concentratie van de meetbare stof in zijn bloed heeft dan de vermelde grenswaarde, dan is het bewijs geleverd voor overtreding en volgt een straf, bijvoorbeeld een boete of een tijdelijke ontzegging van de rijbevoegdheid.