Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsDinsdagdip

Dinsdagdip

2 antwoorden
18 weergaven
18-5-2026
D
Drugs InfolijnLid
01-01-2024, 00:00
#1
Wij dachten dat het interessant zou zijn om iets te vertellen over de dinsdagdip. Waarom krijgen veel mensen klachten een aantal dagen na gebruik en niet direct de dag erna? Daar zijn namelijk wel wat ideeën over:

XTC (MDMA) verhoogt tijdelijk de hoeveelheid serotonine in de synaps (door de transporter te blokkeren en door de transporter omgekeerd te laten werken waardoor de serotonine afgifte toeneemt), maar put daardoor je voorraad serotonine tijdelijk uit. Het is echter niet de uitputting van je serotonine voorraad die verantwoordelijk is door de dip na gebruik, maar een ander fenomeen.

De dip na gebruik treedt wellicht op omdat de serotonine receptoren zogenaamd 'down gereguleerd' worden, als een beschermingsmechanisme tegen overmatige stimulering van serotonine. Tijdens de XTC roes wordt er immers heel veel serotonine vrijgegeven en als beschermingsreactie worden de receptoren tijdelijk in de cel getrokken. Het duurt echter enkele uren/dagen voordat dit optreedt, vandaar dat de dip na gebruik ook pas na enkele dagen optreedt.
T
TijdloosLid
01-01-2024, 00:00
#2
Handige en duidelijke post, zullen ongetwijfeld aardig wat mensen MDMA nemen in deze maand..
Fijne dagen toegewenst!
C
Cosmic ControlerLid
01-01-2024, 00:00
#3
oow oke ik dacht altijd dat het kwam door simpelweg serotine tekort :wink:

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."